کاریابی “رزومه یابی” نیست! آشنایی با کوکیار، کاریابی ضمنی

با توجه به پست های قبلی، حتماً تا این لحظه با اکوسیستم کوکباز آشنا شده اید. در پلتفرم شبکه کارآفرینی و و بازار اجتماعی آنلاینِ کوکباز، قرار است علاوه بر ایجاد امکان خرید و فروش، کارآفرینی و خلق موقعیت های شغلی نیز رخ دهد. بگذریم که چه طرح هایی در دست آماده شدن هستند تا بتوانند پیشران خلق موقعیت های شغلی براساس کسب و کارهای پلتفرم بشوند، اما در نهایت و پس از کشف این موقعیت های شغلی و یا خلق آنها، نیازمند یک هوش مصنوعی هستیم تا عملیات کاریابی صورت پذیرد.

در واقع مهمترین و سخت ترین بخش در انتخابِ نیروی کار جدید، اعتماد به مهارت تخصصی مورد نیاز در وی می باشد چیزی که معمولاً به صرف نوشتن آن در هیچ رزومه ای درک پذیر و قابل اعتماد نمی باشد. کارفرمایان نیازمند چیزی بیشتر از یک رزومه هستند.

محوریت کاریابی در کوکباز حول مهارت ها (Skills) می گردد نه رزومه. کارجو بایستی حداقل یک مهارت تخصصی داشته باشد. حتی اگر تجربه کاری درست و درمانی در آن نداشته باشد. همچنین کوکیار تنها برای افراد بی شغل (Jobless) یا تازه کار نیست بلکه افراد حرفه ای نیز به همان اندازه لحاظ شده اند. فردی که در یک تخصص حرفه ای یا نیمه حرفه ای است نیز دنبال شغل مناسب تر یا بهتر می گردد. پس با زمینه سازی زیرساختی و ایجاد اثر شبکه ای و انگیزش لازم، هم افزایی مهارتی (skill synergy) بین افراد جویای کار – تازه کار و افراد حرفه ای – نیمه حرفه ای ممکن می شود.

در کوکیار، کارجو علاوه بر آماده سازی یک رزومه، بایستی ابتدا مهارت های خود را اعلام کرده و سپس برای اثبات و توسعه آنها در تلاش باشد. پس کوکیار محیطی برای هم افزایی مهارتی است که بطور ضمنی موجب یافتن موقعیت های خوب شغلی برای کارجویان و یافتن افراد با مهارت تخصصی مورد نیاز و مهم تر از همه قابل اعتماد برای کارفرمایان می شود.

در نتیجه کاریابی انگیزه ثانویه ی حضور در کوکیار است اما شاید بهتر از هر جای دیگری، برای یافتن موقعیت های شغلی-تخصصی یا مشارکت در پروژه ها بصورت فریلنسر باشد. تنها در این صورت است که کارفرمایان براحتی و شاید حتی بدون مصاحبه شغلی بتوانند فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند. البته همچنان آداب معاشرت و خلق و خوی فردی نیازمند مصاحبه است.

در واقع مکانیزم Endorse شدن توسط صاحب کاران قبلی و فعلی یا دوستان و سایر افراد متخصص، می تواند یکی از مواردی باشد که اعتمادپذیری را برای کارفرمای جدید افزایش می دهد. یکی دیگر از این موارد فرصت ارتباط یافتن و همکاری با افراد نیمه حرفه ای و حرفه ای است. این ارتباطات و همکاری های حرفه ای در زمانی که فرد دارای شغل یا همکار در یک پروژه است، زمینه ساز فرصت های همکاری و شغلی بهتر آتی می شود.

به عنوان مثال فرض کنید فرد A در پایتون مهارت دارد و به علت ثبت پروژه ای مشابه فرد B، به یکدیگر معرفی شده اند و در یک حلقه یا زنجیره با هم در ارتباط هستند. حال B از A سوالی می پرسد یا کدی را برای اصلاح و بازبینی به او می دهد، در نهایت از همکاری با او رضایتمند شده و تشکر می کند. مجموع چنین فعالیت هایی می تواند در KPI مهارتی و حرفه ای افراد اثر گذار باشد و در داشبرد مهارتی و شاخص های عملکردی اعتمادپذیری به وی را برای کارفرمایان بعدی ارتقاء بخشد. در نتیجه ارتباط و هم افزایی مهارتی علاوه بر افزایش مهارت های فرد، منجر به دعوت برای همکاری یا پیشنهاد موقعیت های شغلی کاملا منطبق با تخصص و علایق کاری ( To the point) فرد می شود.

روش کار در اینجا کاریابی ضمنی است. در کاریابی ضمنی، در واقع بجای اینکه شما التماس گونه بگویید “Hire me” کارفرمایان مشتاقانه می گویند “We want you” و مشخصاً این برای افرادی است که بخوبی مهارت های خود را به نمایش گذاشته و با هم افزایی یا انجام خرده پروژه ها آنها را غنی می کنند. پس این نگرش در کاریابی ضمنی، به نوعی Career Development نیز هست. در اینجا شما دارای داشبرد مهارتی و KPI عملکردی فعال، زنده و در لحظه پویا، بجای رزومه استاتیکی و ملال آور هستید.

با افزایش اعتماد پذیری به مهارت های تخصصی، کارفرما با اطمینان از کارآیی شما، برای جذب تان ارتباط برقرار می کند. کوکیار بجای پاداش های مالی یا انگیزه های صرفا سرگرمی- شهرت، پاداش و ذخیره ای اجتماعی-مهارتی را در راستای تقویت شهرت حرفه ای فریلنسرها ایجاد می کند. شعار کوکیار اینست که بیکاری از بی مهارتی می آید. اگر فریلنسر هستید که مزیت های کوکیار را می شناسید اما اگر با این ادبیات آشنا نیستید و متاسفانه بیکار یا بی مهارت بحساب می آیید، بهتر است هر چه سریع تر یک مهارت تخصصی و مورد علاقه را با گذراندن دوره های آموزشی، کسب کنید و بعد از آن یک دوره 3 تا 6 ماهه بعنوان کارآموز در یک شرکت مناسب به کسب تجربه و توسعه مهارت پرداخته و سپس در کوکیار فعال شوید.

یکی دیگر از بخش های کوکیار، Microwork tasks and Workers online هست که در کنار پروژه فعلی تان به شما خرده کاری های تخصصی معرفی می کند تا با انجام آنها هم در پروژه های دیگر مشارکت داشته باشید و هم برای سایر مدیران یا کارفرمایان، کم کم شناخته شوید. دست آخر اضافه درآمدهایی هم برایتان به ارمغان می آورد. ناگفته پیداست که مشارکت در Crowdsourced پروژه ها، در چنین فضایی شدنی هستند زیرا بسیاری از اوقات نمی توان براساس خرده پروژه ها هزینه های زندگی را مدیریت کرد.

برخی ماژول های کوکیار در پلتفرم هایی مثل ریسرچ گیت و لینکدین نیز دیده می شود اما این پلتفرم ها مناسب هم افزایی مهارتی و کاریابی، بویژه در ایران نیستند. چه اینکه برای این کار نیز ایجاد نشده اند. کاریابی هایی بومی مانند ایران تلنت و جابینجا نیز، با همه علاقه ای که به آنها دارم اما وارد این عرصه نشده اند و بیشتر بر رزومه تاکید دارند. سایت هایی دیگری مثل پونیشا وجود دارند که بیشتر به دنبال فعالیت های فریلنسری در فضای مجازی بوده و حوزه های تخصصی مانند برنامه نویسی، سایت سازی، بازی سازی تا تایپ و ترجمه را دنبال کرده اند. پونیشا با ایجاد پروژه یا مسابقه به کارفرمایان کمک می کند تا افراد متخصص پیدا کنند. این هم ایده خلاقانه ای است. اما چیزی که در کوکیار وجود دارد یک جریان دائمی از حضور در کنار داشتن یک شغل بر روی یک پروژه نسبتاً پایدار، حداقل برای یکسال آینده است. پس اگر دارای یک مهارت هستید و خیلی فوری نیازمند یک شغل یا پروژه کاری مناسب هستید، حضور در کوکیار برای شما با جست و جو در هر پلتفرم کاریابی دیگر، تفاوتی ندارد. اگرچه مطمئناً پس از یافتن یک شغل یا پروژه نسبتاً مناسب چه در کوکیار و یا پلتفرم های دیگر، مطمئناً حضور در یک محیط کاریابی ضمنی خیلی بهتر و متفاوت تر خواهد بود.

دست آخر بار دیگر تکرار می کنم، کوکیار برای افراد فاقد مهارت نیست. تا زمانی که مهارتی ندارید، بیکارید حتی اگر به هر طریقی یک موقعیت شغلی داشته باشید! شرط ورود، موفقیت و لذت بردن از کوکیار، داشتن یک مهارت تخصصی هرچند کوچک است.

نوشته شماره 2 کاریابی ضمنی: کاریابی اجتماعی (کلیک کنید!)

نویسنده مطلب: Roozbahani

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.