چند نکته مهم در تنظیم وکالتنامه خارج از کشور

ایرانیان مقیم خارج از کشور برای تنظیم وکالتنامه در خارج از کشور می بایست به نکات ویژه‎ای توجه داشته باشند تا اقدامات آنها توسط وکیل در ایران قانونی باشد.

همه ایرانیان مقیم خارج از کشور، برای تنظیم وکالتنامه به منظور رسیدگی به در خواست هایشان  در ایران  باید طبق موارد زیر عمل کنند:

  • مراجعه به سایت ” تایید اسناد کنسولی تاک “و ثبت نام در سایت، توجه کنید که اطلاعات مربوط به شما به عنوان موکل، و همچنین اطلاعات وکیلتان، باید کامل و عیناً طبق شناسنامه ایرانی‌ باشد، نام کاربری و کلمه عبور خود را  انتخاب کنید.
  • پس از ورود به سامانه تاک وارد قسمت پروفایل شده و نمایندگی یا کنسولگری ایران را در کشوری که در آن زندگی می‎کنید انتخاب کنید.در مورد ایرانیان مقیم آمریکا گزینه دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران-واشنگتن انتخاب شود.سپس به قسمت وکالتنامه وارد شده و نوع وکالتنامه مورد درخواست را انتخاب کنید.
  •  پس از تنظیم وکالتنامه و تکمیل آن و اطمینان از متن وکالتنامه، دکمه تایید را فشار دهید. کد رهگیری وکالتنامه در صفحه بعد به شما داده می‎شود.
  • از هر گونه نوشتن، خط زدن، و دست بردن در وکالتنامه جدا” خودداری کنید، زیرا وکالتنامه مخدوش شده و پذیرفته نخواهد شد.
  • حتما” قبل از تنظیم وکالتنامه به این مورد دقت کنید که متن وکالتنامه‌های موجود در سایت های مختلف به عنوان نمونه است و نباید وکالتنامه‎ی شما عیناً مثل آنها باشد .  کلیه قسمت‌های وکالتنامه خارج از کشور شامل مشخصات وکیل، مورد وکالت، و حدود اختیارات قابل تغییر است  و شما  می‌توانید مورد وکالت و حدود اختیارات را طبق نیاز خود بنویسید. دقت کنید که مسئولیت مفاد وکالتنامه بر عهده موکل است و “سامانه تاک”، هیچ‎گونه مسئولیتی در قبال  صحیح  و کامل بودن متن وکالتنامه ندارد.
  • برای ویرایش وکالتنامه به دستورالعمل‌های مندرج در ایمیل ارسال شده دقت کنید. کنسولگری ها و دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن  بدون هیچ‎گونه دخل و تصرف در محتوا فقط وکالتی را که تنظیم کرده‎اید به ایمیل‌تان ارسال می‌کند.

شایان ذکر است امکان ویرایش وکالتنامه در حساب کاربری شما در سامانه تاک وجود دارد. برای ویرایش، بعد از هر بار می‎بایست کد ملی و کد رهگیری خود را به آدرس ایمیل [email protected] ارسال کنید.

  • تایید وکالتنامه در کشور مبدأ هم از طریق مراجعه حضوری، و هم از طریق پست انجام می‎شود. اگر وکالتنامه شما بار مالی داشته باشد یعنی به وکیل شما در ایران اجازه انجام دادن نقل و انتقالات مالی را بدهد،  باید با همراه داشتن کد رهگیری و مدارک شناسایی معتبر به دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن مراجعه و وکالتنامه را تحویل بگیرید. اگر وکالتنامه شما بار مالی نداشته باشد (برای مثال فقط مربوط به انجام امور اداری در ایران باشد) می توانید با ارسال کد رهگیری برای دفترحفاطت منافع  از طریق ایمیل متن وکالتنامه را دریافت و برای تایید امضا خود به( public notary) دفاتر اسناد رسمی در شهر خود مراجعه کنید.
  • ارسال وکالتنامه شما از طریق پست به شهرمحل سکونت در امریکا،حدود 10 روز  می انجامد. در صورت تمایل به استفاده از پست، ابتدا باید کد رهگیری و کد ملی خود را به آدرس [email protected] ارسال کنید. نسخه چاپی وکالتنامه ظرف مدت 10 روز  برای شما ارسال می‎شود. دقت کنید که فقط زمانی وکالتنامه برای شما پست می‌شود که کد ملی و کد رهگیری خود را به آدرس ایمیل یاد شده ارسال کرده باشید.
  • در صورتی که تمایل به مراجعه حضوری داشته باشید، می‌توانید با کپی صفحه چاپ شده کد رهگیری، به نمایندگی مربوط در امریکا به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن مراجعه کنید تا پس از چاپ وکالتنامه شما توسط اداره مربوط، آن را امضاء و سپس تایید کند.
  • مرحله آخر تایید نهایی وکالتنامه شما در ایران است. وکالتنامه باید در ایران به تایید وزارت امور خارجه برسد تا در مراکز رسمی در داخل ایران  قابل استفاده باشد.

جت انجام مشاوره و وکالت به وبسایت من www.avaesolh.com مراجعه کنید.

نویسنده مطلب: یلدا صدرالحسینی

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.