چطور رزومه خوب بنویسیم؟

روزمه چیه و به چه دردی میخوره؟

رزومه در اصل یک کلمه فرانسوی هست (résumé) و در فارسی هم به همین اسم یا سی.وی (که مخفف واژه انگلیسی Curriculum Vitae هست) شناخته می شود.

رزومه یک مدرک چند صفحه ای می باشد که خلاصه ای از سوابق کاری و تحصیلات و مشخصات فرد در آن نوشته شده و معمولا برای استخدام و گزینش (خصوصا در مواردی که مصاحبه ای وجود دارد) کاربرد دارد. یعنی فرد این چند صفحه سوابق خودش رو به جایی که تمایل دارد استخدام شود یا مثلا ادامه تحصیل بدهد ، ارائه می دهد.

رزومه نویسی و اصول آن
رزومه نویسی و اصول آن

انواع مختلف رزومه

رزومه‌ها معمولاً به چهار روش نوشته می‌شوند:

  • به ترتیب زمانی (Chronological): در این نوع رزومه، سابقه شغلی‌تان را بر اساس تاریخ می‌نویسید. در این رزومه، معمولاً آخرین سوابق شغلی در ابتدای رزومه نوشته می‌شوند. تهیه رزومه Chronological، راحت‌ترین و رایج‌ترین روش تهیه رزومه است. رزومه‌ای که به ترتیب زمانی نوشته شده باشد معمولاً پرجزئیات، قابل فهم و زندگینامه‌گونه هستند و برای دانشجویانی که سابقه کاری خوبی نیز دارند بسیار مفید هستند.
  • عملکردی (Functional): این نوع رزومه‌ها معمولاً برای موقعیت‌های شغلی خاص ایجاد می‌شوند. در این نوع رزومه، کارجو سعی می‌کند تا تنها بر روی مهارت‌ها و سوابقی تمرکز کند که با موقعیت شغلی فعلی در ارتباط هستند. این نوع رزومه برای موقعیت‌های شغلی مدیریتی بسیار کاربردی است.
  • ترکیبی (Combination): همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع رزومه ترکیبی از دو نوع زمانی و عملکردی است. معمولاً این بدان معنی است که در این نوع رزومه هم سابقه کاری باید خیلی قوی و کامل باشد و هم مهارت‌ها به صورت کامل وجود داشته باشند.
  • هدفمند (Targeted): یک رزومه هدفمند می‌تواند زمانی، کاربردی یا ترکیبی باشد، اما به طور خاص برای موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید، هدف‌گذاری شده است. بخش‌های مربوط به سوابق کاری، مهارت‌ها و تحصیلات با توجه به کلمات کلیدی شرح شغلی کامل شده‌اند. رزومه هدفمند به ویژه هنگام درخواست آنلاین بسیار کاربردی است و در زمانی که رزومه‌ها با ابزارهای آنلاین بررسی می‌شوند، بسیار عالی عمل خواهند کرد.

منظور از اطلاعات شخصی در روزمه چیست؟

اطلاعاتی که باید در این بخش از رزومه قید کنید شامل موارد زیر است:

  • نام و نام خانوادگی
  • سن ( تذکر: حتماً روز، ماه و سال تولد را ذکر کنید و از نوشتن عدد سن خودداری کنید.)
  • وضعیت تاهل
  • وضعیت نظام وظیفه (ویژه آقایان)

با اطلاعات تماس چگونه یک رزومه کاری بنویسیم؟

موارد زیر برای رزومه کاری مناسب الزامی است:

  • تلفن تماس
  • آدرس ایمیل
  • محل سکونت (نام شهر محل سکونت را حتماً بنویسید)

اطلاعات تحصیلی در رزومه نویسی چیست؟

مواردی که حتماً باید در بخش اطلاعات تحصیلی کارنامک یا رزومه قرار دهید از قرار زیر است:

  • مقطع (در صورتی که مشغول به تحصیل هستید حتماً ذکر کنید)
  • رشته تحصیلی
  • دانشگاه
  • معدل

پیشینه کاری در رزومه کاری یعنی چی؟

  • نام شرکت و سِمتی که در آن کار می‌کردید
  • توضیح درباره شرکت قبلی
  • مدت زمان (مدت زمان حضور در کار)
  • دلیل تعویض یا خروج برای بسیاری از کارفرماها مهم است

مهارت ها و توانمندی‌ها در رزومه نویسی

  • میزان تخصص و مهارت: سایر مهارت‌هایی که به دست آورده اید چه به صورت آکادمیک و چه به صورت خودآموزی می‌تواند به انتخاب شما کمک کند. به عنوان مثال اگر برای شغل حسابداری رزومه داده‌اید و با اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی آشنا بوده و استانداردهای حسابداری را می‌دانید، حتما این مهارت را ذکر کرده و در مورد آن در رزومه بنویسید.
  • آشنایی با ابزارها و نرم افزارها : نرم افزارهایی که با آنها آشنایی دارید را قید کنید. توجه کنید که میزان تسلط شما به این نرم افزارها هم برای کارفرمایان مهم است. پس اگر به دنبال شغل حسابداری هستید، باید در رزومه خود آشنایی با انواع ابزار حسابداری و نرم افزار مالی را قید کنید تا رزومه به برگ برنده شما تبدیل شود.
  • دانستن زبان های مختلف: یکی از گزینه‌های مهم و تاثیر گذار برای استخدام در بسیاری از شرکت ها آشنایی با زبانی غیر از زبان مادری می‌باشد. زبان انگلیسی رایج ترین زبان برای این بخش از رزومه نویسی است.
  • دوره ها و مدارک گذرانده: اگر در دوره خاصی شرکت کرده‌اید حتماً نام دوره، مدت زمان دوره، و در صورتی که مدرکی از آن دارید در این بخش از رزومه قید کنید.

منظور از علایق و فعالیت ها در رزومه چیست؟

در این بخش بهتر است که به نوع فعالیتی که در شرکت علاقه‌مند به انجام آن هستید بپردازید. بهتر است اگر علاقه‌مند یا تجربه در بخش های مختلف دارید را اعلام کنید.

قسمت بیوگرافی در رزومه کاری چیست؟

به طور کلی این قسمت از رزومه کاری به شرح مسائل شخصی‌تر مربوط است. در واقع شما با این کار به کارفرما کمک می‌کنید تا شناخت بهتری نسبت به شما پیدا کند.

اشتباهاتی که در نوشتن رزومه می‌توان مرتکب شد

بر اساس گزارش وب‌سایت kent.ac.uk، نظرسنجی از کارفرمایان نشان داد بیشترین اشتباهاتی که کارجویان در رزومه خود مرتکب می‌شوند به ترتیب زیر است:

  1. غلط‌های املایی و دستور زبانی ۵۶%
  2. نامرتبط بودن مهارت‌های کارجو با شغل ۲۱%
  3. کوتاه بودن رزومه و سابقه کاری کم ۱۶%
  4. ساختار بد و ضعیف محتوای رزومه ۱۱%
  5. نداشتن دست‌آورد ۹%
  6. نادرست بودن شماره تماس و ایمیل ۹%
  7. گنگ بودن اطلاعات محتوای رزومه ۵%
  8. دروغگویی ۲%
  9. داشتن عکس در رزومه ۱%
  10. غیره ۳%

کارفرما به چه بخش‌هایی در رزومه دقت می‌کند؟

طبق تحقیقات و نظرسنجی هایی اکثر کارفرمایان به بخش های زیر در رزومه ها توجه بیشتری دارند:

45% تجربه های شغلی مرتبط

35% توانمندی ها

25% خوانا بودن

16%موفقیت ها

14% املا و نگارش

9% تحصیلات

9% ویژگی های شخصی

3% اهداف روشن

2% لغات کلیدی

1% راه ارتباطی

1% مهارت های رایانه

سوالات متداول

چه مواردی را باید در مورد رزومه نویسی بدانیم؟

دانستن ارکان و عناصر رزومه، مراحل نوشتن آن، شناخت ابزار ساخت رزومه و خطاهای رایج در تنظیم آن ضروری است.

لحن نگارش رزومه چطور باید باشد؟

رزومه بهتر است کاملاً رسمی نگارش شود و تمام نوشته‌ها به دور از ابهام باشند و در کمال صداقت باشد.

مهارت‌ها را چطور در رزومه باید نوشت؟

از نوشتن تمام مهارت‌هایی که دارید صرف نظر کنید و تنها آن­هایی را که با شغل مورد درخواست شما و یا مرکز آموزشی که می‌خواهید در آن پذیرفته شوید مرتبط هستند را بنویسید. ضمناً بهتر است به کیفیت آن توانمندی و مهارت نمره دهید.

نوع نگارش رزومه چه تاثیری بر موفقیت یا عدم موفقیت یک فرد دارد؟

ممکن است تا بحال این را تجربه کرده باشید که داستان یک فیلم جذاب است اما خوب روایت نشده است، این مثال در مورد رزومه هم صدق می‌کند یعنی نوع نوشتن رزومه، قالب و نظم و ترتیب قرار دادن مطالب همگی ممکن است در چند ثانیه نظر مخاطب را جلب کند و یا او را از ادامه خواندن رزومه منصرف کند.

در توصیف شخصی رزومه چه مواردی باید نوشته شود؟

رزومه بدون داشتن توصیف شخصی ناقص و خسته کننده است. اما توصیف شخصی باید کوتاه باشد و یک شمای کلی را از شما به مخاطب نشان دهد. بطور کلی در چند خط شما را معرفی کند و شامل سوابق و مهارت‌ها و ویژگی‌های فردی باشد.

بهترین راه رزومه نویسی کدام است؟

نمی‌توان به طور قطعی گفت کدام راه نوشتن رزومه بهتر است اما با استفاده از رزومه ساز می‌توان یک رزومه بی‌عیب و نقص، حرفه‌ای و جذاب را در کمتر از چند دقیقه آماده کرد. اما اگر قصد دارید خودتان کل مراحل نوشتن رزومه را طی کنید حتما از قبل رزومه‌های مختلف را ببینید و در نهایت یک رزومه خوب طراحی کنید.

بهترین فرمت نوشتن رزومه چیست؟

رایج‌ترین فرمت رزومه نویسی فرمت زمانی است یعنی سوابق تحصیلی و کاری را به ترتیب از آخرین سوابق بنویسید. رزومه مهارتی برای افراد بی تجربه و رزومه زمانی و عملکری برای افراد با سابقه بهتر نتیجه می‌دهد.

نویسنده مطلب: عباس صالحی

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.