چطور درست رزومه بنویسیم؟

در پی جستوجو برای پیدا کردن فرد مورد نظرمون در سازمان و دیدن و بررسی قریب به 100 رزومه ، برام سوال شد که واقعا اصول رزومه نویسی چیه؟
مطمئنا همه ی کسب و کارها به دنبال افراد حرفه ای هستن.
اما حرفه ای بودن فقط به این معنا نیست که تو کارتون حرف نداشته باشید !
یه شخصیت کاری حرفه ای که در طول زمان، برای آموزش خودش تلاش میکنه ، نیروی کاری ایه که تقریبا همه ی کسب و کارها به دنبالش و استخدامش میکنن.
به این نکته دقت کنید که رزومه شما رو پرزنت میکنه پس هر چقدر حرفه ای تر و بهتر پرزنت بشید امکان استخدامتون چندین برابره.

رزومتونو درست کنید و منتظر درخواست های استخدام از سمت شرکت های مختلف به سمت خودتون باشید.

خیلی خوب!

برای نوشتن یه رزومه ی کامل وحرفه ای، این قدم هارو باید به ترتیب بردارید.

1-انتخاب قالب و فرمت مناسب برای رزومه

2-ذکر کردن مشخصات وجزئیات تماس

3-نوشتن یک خلاصه درباره ی رزومه

4-ذکر تجربیات شغلی و حرفه ای و دستاوردها

5-نوشتن مهارتهای نرم و سخت

6- نوشتن اطلاعات اضافه تر ( زبان و تفریحات و…)

7- اضافه کردن توصیه نامه

اول باید قالب و فرمت رو انتخاب کنید.

خب !

برای کجا قراره رزومتونو ارسال کنیدو یا اصلا پوزیشن شغلی ای که درنظردارید چیه؟

اگر ادعا میکنید که فرد خلاقی هستید باید تو قالب رزومه نشون بدید.

یک قالب جذاب و خلاقانه انتخاب کنید .

انتخاب قالب تماما به شما،سلیقه ی شما و گاها شغل شما بستگی داره.

تزیین این قالب به صورتی که خواننده رو تشویق به خوندن رزومه تا انتها کنه ، مهارت شماست.

مشخصات وجزئیات تماس:

این موارد رو حتما ذکرکنید.

نام ونام خانوادگی

شماره تماس

ایمیل : حتما حتما یک ایمیل حرفه ای برای خودتون بسازید :

Do: [email protected]

Don’t: [email protected]

محل سکونت

اطلاعاتی که میتونید درصورتی که تمایل دارید به رزومه اضافه کنید شامل :

آدرس پروفایل لینکدینتون

آدرس شبکه های اجتماعی

آدرس وبلاگ یا وبسایت در صورت وجود

نکته ی مهم :

اطلاعات رو به صورت قابل کلیک اضافه کنید.

در اینصورت شرایط پیام دادن برای فردی که در حال بررسی رزومتون هست رو آسونتر می کنید و اون رو با یک کلیک به سمت خودتون هدایت می کنید.

خلاصه ی رزومه

همه میدونیم که اولین اثر ،مهمترین اثره.

با نوشتن یک خلاصه ی جذاب ، در واقع دارید این شانس رو ایجاد می کنید که خواننده، باقی رزومه رو هم بخونه .

این خلاصه میتونه شامل 3 یا 4 جمله باشه ،شامل شغل و سابقه ی کاریتون باشه، یک یا دوتا از دستاوردهای اصلی تون رو بیان کنید و اهدافی که برای اونها انگیزه دارید رو بیان کنید.

حالا نوبت به نوشتن تجربیات شغلی و دستاورد هاست.

تجربیات شغلی رو به ترتیب از جدیدترین به قدیمی ترین بچینید .

این موارد رو حتما در این قسمت ذکر کنید.

1) عنوان شغلی

2)اسم شرکت ، موقعیت و توضیحاتی درباره ی اون (ذکر سایت )

3)دستاوردها در این پوزیشن شغلی و مسئولیت ها ( در صورتی که امکانش هست دستاورد هاتونو لیست کنید.)

درباره ی دستاوردهاتون به صورت واضح صحبت کنید .

ننویسید : افزایش میزان فروش

بنویسید : رسیدن به تارگت فروش 100 میلیون تومان در یک ماه

اما به یاد داشته باشید درصورتی که امکان نوشتن دستاورد هاتون رو ندارید ، مسئله ای نیست که فقط مسئولیت هاتون رو ذکر کنید.

4) تاریخ شروع به کار وپایان کار

نکته ی مهمی که در اینجا وجود داره اینه که اگرهنوز تجربه ی شغلی ای رو کسب نکردید نگران نباشید، هیچکس با تجربه به دنیا نمیاد و همه روزی از جایی شروع به کسب تجربیات حرفه ای در زمینه ی مردعلاقه ی خودشون میکنن.

لطفاً سعی نکنید هرطور شده قسمت تجربیات رو پر کنید و به جای اینکار از هر فرصتی برای کسب تجربه استفاده کنید.

شرایط الان طوریه که تجربه نکته ی مهمی محسوب میشه، برای اینکه تو شغل مورد نظرتون استخدام بشید نیاز دارید که حداقل برای یک بارهم که شده،یک دوره ی کارآموزی بگذرونید.

دوره ی کارآموزی مناسب خودتون رو پیدا کنید و تلاش کنید تا بیشترین نتیجه رو از این دوره بگیرید .

بعد نوبت به نوشتن درباره ی تحصیلاتتونه
تو این قسمت هر دوره ای که گذروندینو ذکر کنین ، اگر دوره ها مدرک معتبری دارن، حتما اسم مدرک رو بیارید و از این اعتبار استفاده کنید.
مهارت هایی که دارید رو بنویسید ، خوبه که مهارت هارو به صورت دسته بندی شده بنویسید.
اول soft skills رو ذکر کنید
و بعد درباره ی hard skills بنویسید.

بهتره که مهارت هایی رو ذکر کنید که واقعا دارید، چون در صورت یک جلسه مصاحبه حضوری ، کاملا دستتون رو میشه و به ریسکش نمی ارزه

چند نکته:

میتونید از رزومه های شخصی سازی شده استفاده کنید.

برای مثال وقتی درباره ی یک موقعیت شغلی میخونید و خواسته ها و انتظارات اون موقعیت رو میبینید ، میتونید به صورت ماهرانه ای، این مهارت ها و خواسته هارو در رزومتون قابل توجه تر کنید .

در صورتی که باید میزان حقوق رو مشخص کنید ، لطفا اون رو با توجه به مهارتها و توانایی ها و تجربیاتتون مشخص کنید و نه حقوقی که دوست دارید دریافت کنید.

اگر برای جایی رزومه میفرستید حتماگوش به زنگ تماسشون باشید ، معمولا کارفرماها به یک رزومه دوبار زنگ نمیزنن ( اگرهنوزتجربه ی کار حرفه ای ندارید )

مگه اینکه انقدر خبره و ماهر باشید که به هیج وجه ریسک از دست دادنتون رو به جون نخرن و دوباره باهاتون تماس بگیرن. در غیر این صورت این شمایید که فرصت رو از دست دادید.

لطفا لطفا لطفا غلط املایی نداشته باشید.

همین الان رزومه تون رو آپدیت کنید و منتظر خبرای خوب باشید .

شما میتونید .

🙂

نویسنده مطلب: mahdis.garshasbi

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.