ویزای مولتی یا چندگانه چیست؟

اگر با هدف بازدید از یکی از کشورهای حوزه شنگن به این محدوده سفر می کنید باید ویزای تایپ C دریافت کنید. این ویزا به سه زیرمجموعه تقسیم می شود؛ ویزای سینگل یا یک‌بار ورود، ویزای دو بار ورود و ویزای مولتیپلکس یا چند بار ورود. ویزای سینگل همانطور که از نامش پیداست مجوز یک بار ورود و خروج شما از این محدوده است. با ویزای دبل می توانید ۲ بار در این حوزه تردد کنید و با ویزای مولتی می توانید با رعایت قوانین به دفعات در این منطقه تردد کنید.

آشنایی با ویزای مولتی

هر یک از ۳ نوع ویزای مولتی یا چندگانه می‌تواند به‌ صورت مولتیپل صادر شوند. برای مثال، دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل و اقامت اروپا نیاز به ویزای تایپ D  دارند. این ویزا به دانشجو اجازه می‌دهد تا برای مدتی مشخص  در تمامی کشورهای این منطقه به دفعات تردد کنند. انواع ویزای مولتی شامل موارد زیر می شود:

  • ویزای توریستی
  • ویزای بیزنسی
  • ویزای تحصیلی

ویزای مولتی تایپ C نیز معمولا با هدف گردشگری صادر می شود و به دارنده آن اجازه می‌دهد که تا حداکثر ۹۰ روز در یک بازه ۶ ماهه در این منطقه اقامت داشته باشد. نکته  ای که درباره ویزای مولتی باید به آن توجه کنید آن است که مهلت ۹۰ روزه این ویزا می‌تواند در یک نوبت سفر طی شود و یا طی چند بار سفر خاتمه یابد.

چه افرادی می توانند ویزای مولتی بگیرند؟

ویزای مولتی اروپا عموماً برای متقاضیانی صادر می شود که پیش از درخواست ویزای تایپ C مولتی یک یا چند ویزای سینگل اروپا در پاسپورت خود داشته و به کشور مورد نظر سفرکرده‌ باشند. البته گاهی اوقات ارائه  دعوت‌نامه‌ از یک شرکتی معتبر با توضیح دلایل سفر می تواند در صدور ویزای مولتی تاثیر مثبت داشته باشد. در کل داشتن سابقه سفر بالا، تمکن مالی، ارائه دلایل قانع کننده از سفر و برنامه سفری منظم و واضح  از فاکتورهای مهم در صدور ویزای شینگن به خصوص ویزای مولتی است.

مزایای ویزای مولتی اروپا چیست؟

وجود ویزای شینگن در پاسپورت هر شخص بسیار ارزشمند است و فاکتوری مهم برای صدور ویزای کشورهایی مانند کانادا و آمریکا به حساب می آید. پاسپورت هایی که ویزای مولتی دارند که طبیعتا ارزش بیشتری دارند. دارندگان ویزای مولتی می توانند در سفرهای خود از هر کشوری که می خواهند وارد این محدوده شوند. به عنوان مثال اگر ویزای ۵ ساله مولتی هلند را دریافت کرده باشید، در سفر اول باید از هلند وارد اروپا شوید، اما از سفر بعد بدون نیاز به اخذ ویزا می‌توانید از هر کشور دیگری بدون محدودیت وارد حوزه شینگن شوید.

همچنین متقاضی تنها یکبار اقدامات اولیه برای اخذ ویزا مانند تکمیل فرم در خواست، ارائه مدارک به سفارت را انجام می دهد. در سفرهای بعدی نیازی به طی این مراحل ندارید و بدین صورت در زمان و هزینه ها صرفه جویی می کنید. همچنین نگران ریجکت شدن درخواست خود در طول مدت اعتبار ویزای مولتی نخواهید بود. علاوه بر این می توانید با این ویزا به سایر کشور های عضو شینگن بدون محدودیت سفر کنید.

آیا ویزای مولتی شینگن قابل تمدید است؟

پس از پایان اعتبار ویزا مولتی می توانید مجددا برای اخذ ویزای مولتی درخواست بدهید و اعتبار ویزای خود را افزایش دهید. به عنوان مثال اگر بار اول ویزای مولتی ۳ ماهه دریافت کردید، می توانید دفعه بعدی ویزای ۶ ماهه یا یک ساله مولتی درخواست کنید. با ویزای مولتی شینگن می توانید با رعایت قوانین به دفعات در مدت اعتبار این ویزا به کشورهای حوزه شنگن سفرکرده و به دیدار اقوام، گشت و گذار، انجام پروژه های کاری و یا مسائل پزشکی بپردازید. به یاد داشته باشید که برای اخذ ویزای مولتی تایپ C  پس از پایان اعتبار آن باید مدارک لازم را تهیه کرده و مجددا درخواست بدهید.

مدت اعتبار ویزای شینگن مولتیپل

اعتبار ویزای سینگل از چند روز تا چند هفته است این در حالیست که ویزای مولتی یک تا پنج سال اعتبار دارد. در ویزای سینگل یک بار امکان ورود و خروج به حوزه شنگن را دارید و در ویزای دبل دو بار امکان ورود و یا خروج از این محدوده را دارید. در ویزای مولتی می توانید چندین بار و بدون محدودیت البته با رعایت قانون به این محدوده تردد کنید. اولین مقصد شما بعد از دریافت ویزای شینگن مولتیپل باید همان کشور صادر کننده باشد.

همانطور که می دانید ویزای مولتی شنگن محودیت هایی را ایجاد می کنند. به عنوان مثال با این ویزا می تونید به راحتی در این محدودهتردد کنید و امکان استفاده از مزایای شهروندی مانند تحصیل رایگان را نخواهید داشت. اگر به دنبال راهی مطمئن برای تردد و زندگی در اروپا هستید با مشاورین سایرس تماس بگیرید. مجموعه سایرس همراه شما در کلیه مراحل اخذ اقامت از طریق تمکن مالی، کارآفرینی، بلوکارت آلمان و سرمایه گذاری است.

نویسنده مطلب: موسسه حقوقی بین المللی سایرس

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.