هدف از نوشتن رزومه چیست؟

در این نوشته ها قصد دارم مطالب برگرفته شده از دوره کاریابی دانشگاه مریلند که توسط آقای کارلوس دوکت ارائه شده رو براتون به رشته تحریر در بیارم. سعی می کنم مطالب کاربردی باشه و در بعضی جاهای متن هم نکاتی رو که از مقالات دیگه یاداشت برداری کردم اضافه خواهم کرد. سعی می کنم این نوشته یک تبدیل بشه به اتوبان با چراغ های روشن واسه کسایی که در حال جستجوی کار هستند. پس اگه در ایران واسه خودتون متخصصی هستین و سابقه کار دارین و می خواین شانس خودتون رو در کار در شرکت های خارجی امتحان کنین این نوشته واسه شماست.

هدف اصلی رزومه

در ابتدا باید این سوال را از خودتان بپرسید که هدف اصلی یک رزومه چیست؟ جواب یک جمله است، هدف اصلی رزومه متقاعد کردن یک سازمان به اینکه شما را برای یک مصاحبه دعوت کند.

اگر رزومه از مرحله ری ویو عبور کند به مرحله مصاحبه می رسد و اگر عبور نکند از فرایند حذف خواهد شد. اگر بعد از ارسال رزومه حداقل به مصاحبه تلفنی دعوت شدید یعنی رزومه موثری دارید. این یعنی رزومه یک سند بازاریابی است که منطبق با کلید واژه ها و صلاحیت هایی که سازمان برایش آگهی داده است.

این یعنی رزومه جذاب است، خواندنش آسان و بدون اشتباه نگارش شده است و نماینده بازاریابی شما است که وارد دنیای بیرونی می شود و نمایندگی تان را می کند. خیلی از انسان ها فکر می کنند که رزومه خلاصه تمام زندگی و حرفه شان است و وقتی رزومه می نویسند همه کارها را که انجام داده اند و هر ذره کوچک از اطلاعاتشان را در آن الصاق می کنند که اشتباهی تاسف بار است. این کار باعث می شود که یک رزومه کلی ایجاد شود که در هدفگیری سازمان استخدام کننده شکست می خورد و در نتیجه در روی چرخ لبو فروش و یا سبزی فروشی محل به پایان می رسند.

هیچ وقت فراموش نکنید که رزومه شما آگهی تبلیغاتی شماست و لازم است یک مشتری خاص را هدف بگیرد، یعنی سازمان استخدام کننده را. و غالبا مخاطب خاصی داخل آن سازمان، یعنی در ابتدا غربال کننده رزومه را. تبلیغات موثر درخواستی است برای هدف قرار دادن یک مشتری ویژه. تبلیغ برای یک اتومبیل مجلل داری یک حس شیک بودن است و تبلیغات برای یک خانه مجلل شما را در آن موقعیت خیالی قرار می دهد و شما را وادار می کند احساس کنید آنجا هستید.

و یک رزومه برنده مثل یک آگهی تبلیغاتی عمل می کند و بازتاب دهنده محیط سازمان استخدام کننده است. یعنی اهداف، تجربه و دستاوردها با کلید واژه هایی که در توصیف شغل آمده، منطبق است. سطح واژگان، اصطلاحات ویژه صنعتی، همان هایی هستند که سازمان به کار برده است. یک رزومه برنده صرفا در نظر سازمان استخدام کننده درست به نظر می رسد. این ایده مایکل جردن معنای یک رزومه برنده را در خود جای داده است.

شما می خواهید رزومه تان سازمان استخدام کننده را تحت تاثیر قرار دهد برای ایجاد علاقه مندی و برای ترغیب اینکه سازمان با شما تماس بگیرد.برای گفتن اینکه این داوطلب ویژه است، این داوطلب ذهنیتی درست، مهارت هایی درست و انگیزه ای درست دارد. رزومه ای که با در نظر گرفتن این نکات نوشته شود نسبت به رزومه ای که صرفا به عنوان یک کاتالوگ از سابقه شغلی نوشته شده است، بسیار متفاوت به نظر می رسد. یک رزومه خوب به طور شفاف نشان خواهد داد که شما پتانسیل کمک به سازمان استخدام کننده را دارید و حاوی بهترین مدارک برای حمایت از آن ادعا ها است. خالی از از هرگونه اطلاعات بی ربط که حواسشان را از آن ادعا پرت کند.

پیشنهاد می کنم پست “جستجوی کار به زبان آدمیزاد” رو هم مطالعه بکنید.

یک رزومه برنده دارای شرایط زیر است:

متمرکز است: متمرکز بر یک سازمان، مقام ویژه و مخاطب خاص است. فضای سفید(خالی) کمک خواهد کرد که توجه خواننده به متن متمرکز شود. همچنین فونت هایی که به آسانی خوانده می شوند نیز برای تمرکز رزومه استفاده می شوند.

قدرتمند است: یک رزومه برنده، قدرتمند است.واژه های کنشی به کار می برد که باعث می شود یک کننده و دست یابنده به نظر برسید. اعداد واضح و جزئیات ویژه به کار می برد که به دستاوردهایتان اعتبار می بخشد.

گویا،فشرده و مختصر است: یک رزومه برنده، گویا ، فشرده و مختصر است. یک نکته را مطرح و آن را واضح بیان می کند. از بولت استفاده می کند تا به خواننده کمک کند بر چشمگیرترین دستاوردهایتان متمرکز شود. از قطعه های کوچک متن استفاده می کند که به آسانی قابل مرورند.

حالا متوجه شدید که هدف اصلی رزومه به دست آوردن مصاحبه است. و می دانید که برای محقق نمودن این هدف رزومه باید متمرکز باشد. اما چطور باید این تمرکز رو ایجاد کنیم؟ با برجسته کردن بخش هایی از سابقه تان که مدرک فراهم می کند که صلاحیت هایی را که سازمان استخدام کننده به دنبالش است دارید. می توانید در نوشته بعدی “چطور یک رزومه متمرکز بنویسیم” در این مورد مطالعه کنید.

نویسنده مطلب: صمد علی مددی

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.