معرفی مینی‌سریال Stateless

مینی‌سریال Stateless درامی خوش ساخت محصول کشور استرالیا است که بر اساس داستان‌های واقعی ساخته شده است. این مینی‌سریال در تاریخ 11 اسفندماه 1398 از شبکه ABC پخش شد. Stateless از 6 قسمت تشکیل شده و در تاریخ 18 تیرماه 1399 بر روی نتفلیکس قرار گرفت. برای دیدن 6 اپیزود این مینی سریال به 5 ساعت زمان نیاز دارید. Stateless در مورد وضعیت اسف‌بار و غیرانسانی نگهداری مهاجرین در کمپ‌های استرالیا صحبت می‌کند.

بیننده زندگی چهار شخصیت در Stateless را دنبال می‌کند. گذشته این افراد به صورت فلش‌بک به نمایش درمی‌آید. تمام اتفاقات در کمپ‌های (مراکز نگهداری پناهجویان) کشور استرالیا رخ می‌دهد.

خانم ایوان استراهاوسکی نقش سوفی ورنر، شهروند استرالیایی و میهماندار شرکت هواپیمایی را بازی می‌کند که به دلیل مشکلات زیادی که با خانواده‌اش دارد به عضویت یک فرقه رقص و خودشناسی درمی‌آید و پس از سو استفاده‌ای که از او می‌شود از آنجا جدا شده و ادعا می‌کند شهروند آلمانی است و باید به آن کشور بازگردد که توسط پلیس دستگیر شده و به کمپ‌های دولت استرالیا تحویل داده می‌شود. خانم ایوان استراهاوسکی در این سریال به شکل بی‌نظیر نقش آفرینی می‌کند.

داستان سوفی براساس پرونده کورنلیا راو، زنی آلمانی با پیش زمینه بیماری روانی و مقیم استرالیا است که 15 سال پیش در بازداشتگاه‌های آن کشور کشف شد. این زن به مدت 10 ماه در کمپ به صورت غیرقانونی زندانی شده بود و این اتفاق یک رسوایی بسیار بدی را برای دولت استرالیا به همراه داشت.

در آن سوی دیگر مردی است با نام امیر که داستان او نمادی از صدها هزار پناهنده غیرقانونی است. اولین دیدار ما با امیر زمانی رخ می‌دهد که او همراه با خانواده خود از افغانستان به پاکستان رفته و از آنجا به سواحل اندونزی آمده تا توسط قایق به استرالیا مهاجرت کند. امیر آیینه تمام نمایی از درد و رنج است که به هر قیمتی قصد رسیدن به آزادی و زندگی آرام را دارد.

شخصیت‌های اصلی دیگر کلر کوویتز و کم سندفورد هستند. اولی مدیر جدید مرکز نگهداری پناهجویان است و دومی یک مردِ اهل خانواده که وضعیت مالی خوبی ندارد و به پیشنهاد یکی از دوستان خود به عنوان یک افسر حفاظتی در کمپ ثبت نام می‌کند.

اگر سوفی رو به عنوان یک فراری از خود و مملکتش بدانیم و امیر نمونه عینی از واقعیت کشورهای جهان سوم باشد کم استنفورد تجسم حقیقی از مصون نماندن در برابر وحشیگری است.

در این مینی سریال شخصیت‌های زیادی وجود دارد و جالب است بدانید یک خانواده ایرانی هم در این کمپ وجود داشته که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در بخش پایانی داستان اعلام می‌شود که 70 میلیون آواره در سراسر جهان وجود دارد که بیشتر آنها کودک هستند و خانواده‌های آنها از ترس مرگ، شکنجه و جنگ از وطن خود گریزان شده‌اند. .معضل مهاجرانی که در سال 2020 همچنان ادامه دارد و حداقل دولت استرالیا نه تنها این مشکل را حل نکرد بلکه شرایط را برای مهاجرین سخت‌تر کرد.

داستان Stateless به عنوان سریالی با اتفاقات واقعی که به یک بحران جهانی می‌پردازد، کار خود را به خوبی انجام داده است. پیشنهاد می‌کنم در اولین فرصت این شاهکار پخش شده را مشاهده بفرمایید.

نویسنده مطلب: ashkanp

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.