كجا دنبال كار بگرديم؟ (طبقه بندي سایت‌های كاريابي داخلي)

سايت‌هاي كاريابي عنوانشون شبيه هم دیگست، ولي كاربردشون نه، بستگي به اين كه در چه حوزه‌اي دنبال كار مي‌گردي، چقدر تجربه داري، دنبال چه شركت‌هايي مي‌گردي و كلي فاكتور ريز و درشت ديگه، يك سايت مي‌تونه سكو پرتابت باشه و يك سايت ديگه برات بشه باتلاق مصاحبه‌هاي بي‌نتيجه. پس قبلش لازم داري كه با خودت روراست باشي و سنگاتو با خودت وا بكني. حالا اين پايين برات 5 دسته سايت معروف و پركاربرد رو بر اساس سطح شغل معرفي ميكنم، تا با شناختي كه از خودت داري، انتخاب كني و با كار جديدت حسابي شاد باشي.

سايت‌هاي آگهي كار:

سنتي ترين روشي كه ما از كاريابي يادمون مياد و البته ديگه الان جز خاطرات چيزي ازش نمونده، خريدن نيازمندي‌هاي همشهري و ساعت‌ها گشتن و زنگ زدن به آگهي‌هاي مختلفِ كه همشون هم يك متن مشابه “به يك نفر خانم/آقا نيازمنديم” به همراه يك شماره تلفن داشتن.

سايت‌هاي آگهي استخدام دقيقا همين كار رو در عصر تكنولوژي انجام مي‌دن، خيلي هم راحت ميشه حدس زد كه همشهري خودش يكي از اين سايت‌ها داره، نمونه‌هاي ديگه هم مثل اي استخدام و ايران استخدام و حتي ديوار و شيپور وجود دارند. اما حالا اين سايت‌ها به دردت مي‌خورند؟

ماهيت اين سايت‌ها رو با يک نگاه به آگهي‌هاشون ميشه به راحتي شناخت. عموم آگهي‌هاي اين سايت‌ها شامل: درخواست خدمات، كارمند اداري، پيك، فروشنده مغازه، كارگر معدن، راننده و شغل‌هاي از اين دست و براي كساني مناسبه كه مدرك ديپلم به پايين دارند، براي اولين بار دنبال كار مي‌گردند و يا افرادي كه دنبال شغل دوم مي‌گردند. البته شغل‌هاي مهندسي و نيازمند تحصيلات دانشگاهي هم داخل اين سايت‌ها پيدا ميكني، اما اگر نياز مالي شدید نداري، دست نگه دار، چون متاسفانه ميزان زيادي از مجموعه‌هايي كه توي اين پلتفرم‌ها براي موقعيت‌هاي شغلي آگهي ميدن، شرايط كاري و مالي مناسبي ندارن و در ازاي كار زياد مزاياي كمي در اختيارت مي‌گذارن.

ويژگي خيلي خوب اين سايت‌ها اينه كه برخلاف بقيه دسته بندي‌ها، پر از آگهي‌هاي مناسب براي شهرهايي غير شهرهاي بزرگ مثل تهران و شيراز مشهد و اصفهان اند.

خلاصه: محتوي اين سايت‌ها عموما براي افرادي مناسبه كه دنبال شغل توي حوزه‌هاي مشاغل خدماتي يا موقعيت‌هاي شغلي بدون نياز به مدرك تحصيلي باشند، افرادي كه به دنبال شغل دوم مي‌گردند و افرادي كه به دنبال شغل در شهرهايي به غير از شهرهاي بزرگ و يا صنعتي كشور مي‌گردند.

كاربوم (Karboom):

به طور اختصاصي اگر سرت همش توي كامپيوتره و با هرچيزي كه به تكنولوژي مربوط باشه حال مي‌كني، كاربوم يكي از انتخاب‌هاي واضح تو مي‌تونه باشه. اينو بهت بگم كه شركت‌هاي بزرگ و كوچيكي كه توي اين حوزه‌ها دنبال يه فرد خبره مي‌گردند، يكي از جاهايي رو كه چك مي‌كنند و توش آگهي ميدن كاربومه.

كاربوم ويژگي‌هاي منحصر به فرد خودش رو داره كه من تقريبا مشابه اون‌ها رو توي هيچ كدوم از سايت‌هاي ديگه نديدم، خاص ترين ويژگيش امكان درست كردن چندين رزومه مختلف براي موقعيت‌هاي مختلفه، كه اگه مثل من كلي كار هست كه دوست داري انجام بدي، بهتره براي هركدوم از اون كارها، يك رزومه متناسب درست كني كه براي هر موقعيتي يك رزومه خاص اون موقعيت (چه فارسي و چه انگليسي) داشته باشي، اينجوري بهتر خودت رو مي‌توني پرزنت كني.

يه ويژگي ديگش كه به وقت گذاشتن براش ميارزه، مجله كاربومه، توليد محتوي عالي و كلي اطلاعات و آموزش داره كه از انتخاب مسير شغلي تا ارتباط با همكاران آيندت توش مطلب داره و من هنوزم تقريبا هرروز چكش ميكنم.

خلاصه: کاربوم یه کتابخونه عالی برای یادگیری چگونگی لذت بردن از کار تا الان تنها سایتیه که اجازه میده تو برای هر پوزیشنی که دوست داری رزومه اختصاصی اماده کنی, تازه یه مدتی هست که میخواد امکان ساخت رزومه رو از روی اکانت لینکدین اضافه کنه که اگه این اتفاق بیوفته عالی میشه, من به همه و همیشه سرزدن به مجله کاربوم رو توصیه میکنم, ولي اگه مثل من با UX قسمت كاريابيش حال نكردي (نظر شخصي منه) گزينه بعدي ميتونه كمكت كنه.

جابینجا (jobinja):

جابینجا گزینه بعدی تو برای شغل‌هایی که تو حیطه IT فعالند, مسلما خیلی از دسته بندی‌های شغلی دیگه هم وجود دارند که توی جابینجا و کاربوم می‌تونی پیدا کنی ولی اگه به طور خاص لپتابت زندگیته, جابینجا رو از دست نده, مهم ترین ویژگی که جابینجا داره اینه که کوهی از آگهی ها هر لحظه بهش اضافه می‌شه, طوری که اگه الان شروع کنی و تا صفحه 5 و 6 آگهی هاش رو بررسی کنی, کافیه اشتباه کنی و رفرش رو بزنی, آگهی صفحه 5 رفته صفحه 10,پس بذار یه تریک بهت یاد بدم که یادت نره تا کجا رو دیدی, هربار که می‌خوای شروع کنی به بررسی آگهی‌ها, اولین آگهی رو (چه مرتبط و چه غیر مرتبط) نشان دار کن تا دفعه بعدی بدونی باید تا کجا ادامه بدی,

و یه نکته دیگه, توی جابینجا بیشتر از هرجای دیگه میتونی آگهی‌های کارآموزی پیدا کنی و این یک نکته مثبته, در کنار این میتونی همیشه شرکت‌های برتر رو ببینی و تو باشی که انتخاب می‌کنی برای کجا رزومه بفرستی.

یه نکته منفی هم بگم, جابینجا امکان درست کردن رزومه انگلیسی مجزا نداره و یه مقدار هم فرم رزومه سازش به مذاق من خوش نمیاد ولی مشکلی نیست, تو میتونی هربار که داری برای جایی رزومه میفرستی, یک فایل رزومه شخصی هم بفرستی که یه جورایی مثل زرومه اختصاصی عمل میکنه.

و گل سر سبد امکانات جابینجا اینجاست, تو با پرداخت یک مبلغ جزئی, میتونی برای هر پوزیشنی که برات اهمیت داره cover letter درست کنی, اینجوری هم رزومه تو اول لیست نشون داده میشه و هم خیلی بهتر میتونی خودت رو برای اون پوزیشن پرزنت کنی.

خلاصه: جابینجا با مخزن آگهی‌های وسیع و درحال گسترشش یکی از انتخاب‌های عالی برای ساخت رزومه و شروع کاریابیه و امکان اضافه کردن cover letter, تو رو همیشه یه سر و گردن بالا تر از رقبات نشون میده در ضمن با بیشمار آگهی کارآموزی مختلف یه انتخاب خوب برای دانشجوهاست که راه ورودشون رو به دنیای کسب و کار باز کنند.

جاب ویژن (jobvision):

تا الان همش راجع به IT بازا حرف زدم, پس بقیه چی؟

گزینه عالی برای تو جاب ویژنه, تقریبا اولین سایتی که تونست سیستم انطباق رزومه رو به طور درست و اصولی پیاده کنه, جوری که تو با خیال راحت می‌تونی بسپری به خودش تا برات پیشنهاد متناسب با رزومتو بفرسته.

یک رزومه ساز دوزبانه که اتفاقا بیشتر فیلدهای انگلیسی رو خودش بر اساس اطلاعاتی که تو فارسی بهش دادی پر میکنه. و اینم بهت بگم, تاحالا نتونستم رزومه سازی رو پیدا کنم که قدر جاب ویژن ازت اطلاعات بگیره, من خودم برای جایی خارج از جاب ویژن بخوام رزومه فارسی بدم بی کم و کاست رزومه جاب ویژن رو دانلود میکنم و میفرستم.

یک ویژگی عالی جاب ویژن اینه که از روزی که تو رزومتو برای یک آگهی میفرستی تا لحظه آخری که نتیجه کار مشخص بشه میتونی روند کار رو ببینی و پیگیری کنی, شکر خدا هم هر چند روز میاد ازت نظر سنجی میکنه که اون شرکته خوب بود؟ مصاحبه چطور بود؟ خوش گذشت؟ تازه بهت کلی دوره آموزشی متناسب با رزومت پیشنهاد میده که بتونی خودت رو توسعه بدی.

جاب ویژن یکی از منابع عالی برای پیدا کردن موقعیت‌های شغلی عالی توی شرکت های حرفه‌ای و پر از آینده است. آزمون‌های خودشناسیش خوبه ولی به پای کاربوم نمیرسه و میتونم بگم که کاربوم با یه کم تلاش میتونه رقیب سرسختی برای جاب ویژن بشه.

من جاب ویژن رو سال 98 و از نمایشگاه کار که خود جاب ویژن برگزار کرده بود شناختم, یکی از رویدادهایی که هرسال توسط جاب ویژن برگزار میشه و میتونی چشم در چمش همکارای ایندت خودت رو برایشون پرزنت کنی و ببینی که اونا چطور خودشون رو برات پرزنت میکنند.

توی جاب ویژن هم مثل جابینجا اطلاعات شرکت‌ها وجود داره ولی برخلاف جابینجا, اطلاعات فقط توسط خود شرکت‌‌ها نوشته شده و خبری از کاربرا نیست.

خلاصه: جاب ویژن برای همه حوزه‌های شغلی آگهی داره و عمومی تره, رزومه ساز دوزبانه عالی و سیستم انطباق رزومه بهتر از رقبای دیگه. امکان پیگیری روند رزومه ارسال شده و بازخورد گیری مداوم و مستمر, پیشنهاد دوره‌های اموزشی و حضور شرکت‌ بزرگ و پیشرو در صنایع مختلف جاب ویژن رو یک سر و گردن بالاتر از رقباش قرار میده.

ايران تلنت (irantalent):

ايران تلنت در نگاه اول خيلي خارجي به نظر مياد، در نگاه دوم هم خارجي به نظر مياد. اصلا اصل شروع به كارش ايجاد ارتباط بين كارجوي ايراني و كارفرماي خارجي يا نمايندگي‌هاي كسب و كارهاي داخلي در خارج بود و درسته كه الان بيشتر آگهي‌هاش از داخل و براي داخل ايجاد شده ولي هنوز تك و توك كار خارجي هم توش پيشنهاد مي‌شه، پس اول از همه اگر دنبال كار كردن توي خارجي، يكي از راه هات استفاده از ايران تلنته ولي براي اين كار خيلي راه هاي بهتري وجود داره مثل لينكدين.

رزومه ساز ایران تلنت کاملا انگلیسیه و صد البته خیلی عالیه, انقدر که من رزومه ایران تلنت خودم رو داخل لینکدین آپلود کردم. متاسفانه ایران تلنت خیلی لاکچریه, یعنی برای هر کار اضافه تری باید اکانت بخری, ولی چیزی که بهت در ازاش ارائه میده بی نظیره. حتما رزومه ایران تلنت داشته باش ولی فکر نکن که راحت میتونی ازش کار در بیاری, ایران تلنت خیلی خاصه و برای مخاطب خاصه.

شرکت های چند ملیتی, بزرگ, پیشرو و خیلی معروف توی هر صنعتی, اگه بخوان دنبال یک همکار تاپ لول بگردن حتما داخل ایران تلنت آگهی میدن. ولی تو اگه اول راهی, نترس و ناراحت نباش, برای تو اگه کار پیدا نشنه, میتونی ببینی این شرکت‌ها چی میخوان, تو روی همون‌ها برای توسعه خودت سرمایه گذاری کن.

قابلیت‌های پریمیم ایران تلنت واقعا وسوسه کنندست. که میتونی تو عکس ببینی

کنار این‌ها, بهت این امکان رو میده که اطلاعات عالی در خصوص حقوق اون پوزیشن, نظر دیگران در مورد اون شرکت و اطلاعات آماری راجع به اون موقعیت شغلی بهت میده.

ایران تلنت یک محصول دیگه داره به اسم تلنت کوچ که مخصوص آگهی‌های کارآموزی, نمایشگاه کار ایجاد شد, اوایل خیلی ضعیف بود ولی به تازگی بعد از همکاری بزرگش با ایرانسل در خصوص کمپین استخدامش و به تازگی همکاری با همکاران سیستم به همین منظور, خدمات جدید و بسیار خوبی رو ارائه داده.

خلاصه: ایران تلنت پر از آگهی‌های های لول از مجموعه‌های های لول, برای ادم‌های های لوله و این رو برای تو میگم که الان مدیری یا میخوای مدیر بشی, ایران تلنت برای تو آپشن‌های خیلی خوبی داره. من به همه داشتن رزومه توی ایران تلنت رو توصیه میکنم چون حرفه‌ای بودن تو رو نشون میده.

جمع بندی:

در کل این که از کدوم یکی از این سایت‌ها باید استفاده کنی به خودت, تخصصت, علاقت و تجربت ربط داره. اما اگه نظر من رو بخوای بهتره توی همشون اکانت داشته باشی و رزومت رو بسازی یه راه ساده هم داره اونم اینه که اول بری جاب ویژن, رزومه دو زبانتو بسازی, از فارسیش برای جابینجا استفاده کنی و جاهایی که رزومه فارسی می‌خوان, رزومه انگلیسی رو هم برای باقی سایت‌ها و همچنین لینکدین استفاده کنی, در هر سنی که هستی, هرجای دنیای کارت هستی, به هرجا که میخوای برسی, فرقی نداره که سبک کاریت متناسب با سایت های پخش آگهی مثل همشهری یا در حد ایران تلنت, حتما بعد از این که این مقاله رو تا ته ته ته خوندی برو و لینکدین درست کن, شک نکن که هرجا باشی میتونی چند پله شخصیت کاریت رو بالا تر ببره و اگه تو حوزه تولید محتوی و طراحی هرچیزی از لوگو و بنر گرفته تا سایت یا حتی طراحی صنعتی و عکاسی, سایت خودت رو بساز و پورتفولیو خودت رو داخلش قرار بده. این نکته هم به عنوان تشکر از شماهایی که تا این آخر اومدید, قبل از همه این کارها, با خودت کنار بیا ببین چی میخوای, کجای کاری و به کجا می‌خوای برسی و بعد از اون به خودت خیانت نکن و رزومت رو برای پوزیشن‌هایی که حتی یک درجه با مسیر هدفت فاصله داره نفرست. حتی اگه از فرداش بگن بیا سر کار و حقوقشم بیشتر باشه, چون یک روز بر میگردی و میبینی بخاطر یه مقدار پول بیشتر یا زود تر از هدفت کیلومترها دور شدی.

مرسی که تا اینجا باهام اومدی, امیدوارم کمکت کرده باشم. اگه دوست داشتی با هم بیشتر در ارتباط باشیم می‌تونی بیای پیشم تو لینکدین من منتظرت میمونم.

منبع تمام متن, نتیجه گیری من بعد از یکسال استفاده بود.

عکس‌ها هم که از سایت خودشون و باقی هم که vectorstock عزیز.

نویسنده مطلب: nima_yahyapour

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.