شرایط ویزای تحصیلی بلژیک

یکی از راه‌های مهاجرت به بلژیک دریافت ویزای تحصیلی بلژیک می‌باشد. کشور بلژیک دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی بسیاری است که اغلب آن‌ها در سطح بالای علمی قرار دارند. از دلایل بسیاری که متقاضیان را علاقه‌مند به تحصیل در بلژیک می‌کند می‌توان به دانشگاه‌های معتبر در حد جهانی، داشتن ارتباطات بین‌المللی این کشور، شهرهای چند فرهنگی، کیفیت بالای زندگی و رفاه در این کشور اشاره کرد.

با توجه به اینکه بلژیک کشوری فدرال می‌باشد بسته به اینکه در کدام ایالت آن خواهان تحصیل هستید، زبان تحصیل می‌تواند متفاوت باشد. در کشور بلژیک، دروس عموماً به دو زبان هلندی (فلاندری) و فرانسوی تدریس می‌شود و در مقاطع بالاتر، امکان گذراندن دوره‌ها به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. اغلب دانشگاه‌ها دارای مرکز زبان هستند که متقاضیان تحصیل می‌توانند دوره‌های فرانسوی یا هلندی را به صورت فشرده در آن‌ها مطالعه کنند. هنگام تحصیل در بلژیک باید بیمه سلامت تهیه کنید که مبلغ آن حدود 50 یورو در هر سه ماه برای یک نفر می‌باشد. بعد از گرفتن پذیرش از دانشگاه مورد نظر و اخذ ویزای تحصیلی بلژیک به شما ویزای نوع D که از نوع ویزای بلند مدت می‌باشد، داده می‌شود.

تحصیل در مدارس بلژیک

سن تحصیل اجباری در مدارس این کشور از 6 تا 18 سال می‌باشد، چرا که بلژیک تاکید بر سواد کاربردی دارد یعنی افراد بتوانند توانایی خواندن و نوشتن بالاتر از سطح ابتدایی را داشته باشند. دوره پیش‌دبستانی از 2 تا 6 سال بوده و اختیاری است. دوره‌های تحصیلی بلژیک 6 ساله است، یعنی دوره متوسطه از سن 6 تا 12 سال و دوره دبیرستان از 12 تا 18 سال می‌باشد. کشور بلژیک به دلیل ارتباطات بین‌المللی وسیعی که دارد دارای مدارس متعددی است که سیستم‌های مختلف هلندی، فرانسوی، بریتانیایی و آمریکایی را دارند . بسیاری از والدین تمایل دارند تا فرزندان خود را در مدارس بین‌المللی ثبت نام کنند چرا که این مدارس امکانات رفاهی و آموزشی متفاوت‌تری نسبت به مدارس دولتی به دانش آموزان ارائه می‌دهند.

تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور بلژیک بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد، و فرصت بسیار مناسبی جهت مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی عموماً به زبان فرانسوی انجام می‌پذیرد ولی اگر می‌خواهید به زبان انگلیسی درس بخوانید و دانشگاه‌های خصوصی بلژیک را جهت گرفتن پذیرش در نظر بگیرید، توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها بسیار بالاتر از دانشگاه‌های دولتی بلژیک می‌باشد.

دوره کارشناسی در کشور بلژیک به دو دوره تقسیم می‌شود. اگر تمایل به ورود به بازار کار و کسب مهارت و تخصص دارید در دوره “کارشناسی حرفه‌ای” و اگر تمایل به ادامه تحصیل و انجام کارهای آکادمیک دارید در دوره “کارشناسی آکادمیک” تحصیل کنید. دانشجویان کارشناسی اجازه کار به اندازه 10 ساعت در هفته را دارند که میانگین حقوق آن بین 8 تا 10 یورو به ازای هر ساعت می‌باشد.

تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد در کشور بلژیک بین 1 تا 2 سال است. تحصیل در بلژیک در این مقطع شانس شما را در دریافت پذیرش در مقطع دکتری بیشتر می‌کند. همچنین تحصیل در بلژیک به عنوان کشوری چند زبانه و در مرکز اروپا یکی دیگر از نکات مثبت تحصیل در این کشور است. دانشجویان کارشناسی ارشد اجازه دارند تا 20 ساعت در هفته کار نیمه‌وقت انجام دهند. همچنین، بهتر است مدرک آیلتس 6 تا 6.5 جهت پذیرش ارائه دهید. در کنار مدرک زبان، باید مدرک سوابق تحصیلی، گواهی تمکن مالی و توصیه‌نامه از اساتید خود را نیز داشته باشید.

تحصیل در بلژیک در مقطع دکتری

تحصیل در بلژیک در مقطع دکتری عموماً 4 سال است و این امکان را به شما می‌دهد تا در به‌روزترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کنید. از آنجایی که کشور بلژیک به دانشجویانی که در این کشور دکتری می‌خوانند حقوقی حدوداً 2 هزار دلار می‌دهد باید بدانید رقابت تنگاتنگی با سایر دانشجویان از سراسر دنیا برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک خواهید داشت. بنابراین، باید بتوانید علاوه بر داشتن مدارک معتبر و نمرات بالا در مقاطع کارشناسی و ارشد، آیلتس 6.5 به بالا، داشتن مقالات سطح بالا و تالیف کتاب، نظر یک استاد راهنما را به زمینه تحقیقاتی خود جلب کنید تا بتواند شما را در این مقطع پشتیبانی کند. بسیاری از رشته‌های مهندسی در این مقطع به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. دانشجویان دکتری اجازه کار به مدت 30 ساعت در هفته را دارند که عموماً در دانشگاه‌ها به عنوان دستیار استاد می‌توانند این مدت را پر کنند.

مطالب بالا کپی شده از سایت اینفودنیز می باشد. برای مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه به وبسایت مراجعه کنید.

نویسنده مطلب: mehrnoo0oosh

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.