سخن اساتید به ورودی‌ها

بازنشر از شماره‌ی مهرماه ۹۷ خمش

دکتر حمید حق‌شناس گرگانی، استاد مرکز گرافیک مهندسی

سلام به ورودی‌های جدید و تبریک به مناسبت قبولی در این دانشگاه

باید خدمت شما بگم که وارد دانشگاهی شدید که بدون اغراق بهترین دانشگاه ایران است و بعدها متوجه تفاوت‌هایی که این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر کشور، حتی دانشگاه‌های منطقه و دنیا دارد، خواهید شد. در رتبه‌بندی‌های جهانی موجود، دانشگاه شریف معمولا در جایگاه 500-400 و گاهی مقداری بالاتر از آن و در مقیاس QS مقداری پایین‌تر قرار دارد؛ که البته این رتبه‌بندی‌ها بر اساس معیار‌های زیادی مانند بودجه سرانه دانشگاه، نسبت استاد به دانشجو و مسائلی از این دست تعیین می‌شود. اما اگر دانشگاه را بر اساس کیفیت اساتید هیئت علمی و دانشجوها بررسی کنید، قطعا می‌توان از روی خروجی‌های دانشگاه به نتایج خوبی دست یافت. به یقین می‌توان گفت اغلب خروجی‌ها و نه عده خاصی از آن‌ها، در بهترین دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و اروپا می توانند پذیرش بگیرند و یا مشغول به تحصیل هستند و جزو افراد موفق در آنجا محسوب می‌شوند. این یک دستاورد منحصربه‌فرد برای دانشگاه است و نشان از کیفیت بالای آموزش و توانمندی بالای دانشجویان ورودی است و کمتر دانشگاهی را می توان نام‌برد که بهترین استعدادهای کشور را را با این روش دست‌چین کند و به این خوبی نتیجه بدهد. بنابراین مطمئن باشید که جای خوبی آمدید و بعد‌ها افتخار خواهیدکرد که دانشجوی شریف بوده‌اید. افراد بزرگی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده اند که کمابیش با آن‌ها آشنایی دارید.

در مورد ترم‌های اول دانشگاه، اغلب دانشجویان فکر می‌کنند که پس از تحمل یک دوره سختی و ریاضت کشیدن، به دانشگاه وارد شده و دیگر کار تمام‌شده و به منطقه آرام رسیده‌اند. اما اتفاقا این ورود، اول ماجراست؛ چون معمولا در ترم‌های اولیه، تغییر روالی مشهود را نسبت به مقطع تحصیلی گذشته حس می‌کنند و آن هم مواجهه با کتاب‌هایی حجیم‌تر از دبیرستان و داشتن مدت زمانی کوتاه‌تر برای مطالعه آنها است و در نظر داشته‌باشید که بعد از گذشت سه الی چهار هفته از شروع ترم میان‌ترم‌ها آغاز می‌شود که این لازمه‌اش این است که درس‌ها را از ابتدا جدی بگیرید و این را نمی‌گویم که دچار ترس و دلهره بشوید؛ اما معمولا به دلیل دیدگاهی که دانشجویان ترم اولی نسبت به دروس دارند، دچار افت تحصیلی نسبت به دبیرستان می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید در کلاس‌های درس اساتید و کلاس‌های حل تمرین حضور مرتب پیدا کنید و البته نه به این معنا که ماشینی عمل کنید. از طرف دیگر وجود منابع اصلی و ترجمه نشده در درس‌ها است که بهتر است از هم اکنون خود را به آن عادت دهید. اگر احیانا در ترم اول معدل خوبی کسب نکردید ناراحت نباشید؛ زیرا از ترم دوم می‌توانید رشته کار را به دست خودتان بگیرید. گرچه دانشجویانی بوده اند که در همان ترم اول تحصیل معدل خیلی خوبی کسب کرده‌اند؛ اما این، کار آسانی نیست و تلاش بسیار نیاز دارد که البته روال دانشگاه نیز این طور نیست. به دانشگاه با این دید نگاه نکنید که می‌خواهیم به یک هدفی در انتهای دوره‌ی تحصیلی خودمان برسیم که نقطه انتهایی مسیر و نقطه ابتدایی آن، ورود به دانشگاه است و درفاصله‌ی میان این دو باید دوباره سختی کشید تا به آن چه می‌خواهیم برسیم؛ بلکه این دوره، یکی از بهترین دوره‌های زندگی شماست و باید از این درس‌خواندن و دوران دانشجویی لذت ببرید. پس هم درس‌هایتان را بخوانید و تلاشتان را بکنید و در کنار آن به شکل لذت بخش این کار را انجام بدهید؛ چون برای سختی‌کشیدن این جا نیامدید؛ بلکه آمده‌اید که مطالب جدیدی یاد بگیرید، از نظر علمی ارتقاء پیدا کنید و در کنارش از دوره دانشجویی خودتان لذت ببرید. مسائل فوق برنامه را هم تا جایی که درس‌ها اجازه می دهند وارد بشوید؛ البته در هیچ کدام غرق نشوید به شکلی که درس‌هایتان را تحت تاثیر قرار دهد و در عین حال خیلی هم از آن ها دوری نکنید و در نظر داشته باشید که دانشگاه فقط محل ارتقاء علمی نیست؛ بلکه محل توسعه‌ی ارتباطات اجتماعی و یادگرفتن زندگی در جامعه نیز هست.

در پاسخ به سوال اغلب ترم‌اولی ها درباره‌ی اینکه «بازار کار چگونه است؟»باید گفت که زمانی برای یک دانشجوی شریف بازار کار وجود ندارد که آن رشته از بین رفته باشد. وجود بازار کار برای یک دانشجوی متوسط در دانشگاهی رده چندم مطرح می‌شود. همواره اسم شریف صنعت را وسوسه می‌کند و کارفرما می‌داند با یک فردی کار می‌کند که در مدتی بسیار کوتاه‌تر از دیگران مهارت و تجربیات لازم را بدست خواهد‌آورد و هم چنین با شخصی توانمند در ارائه ایده، خلاقیت و ابتکار روبروست. البته گفتنی‌ست که برای دانشجویان شریف فرش قرمز پهن نکرده‌اند، بلکه باید بتوانند با نشان‌دادن توانایی خود جای خودشان را باز کنند.

از آنجا که در سه یا چهار ترم اول دانشجویان باید دروس پایه مثل ریاضیات را بگذرانند تا بتوانند پایه‌ی مناسب برای فراگیری دروس تخصصی سطح بالا را فراهم کنند، ممکن است این ذهنیت ایجاد شود که دروس دانشگاهی کاربرد چندانی در صنعت نداشته و درس و صنعت دو مقوله‌ی جدا از هم هستند اما اینگونه نیست و از حدود ترم چهارم می‌توانید به دنبال آشنایی با مراکز صنعتی رشته‌ی خود بروید و مشکلات را ببینید و مهارت‌های مورد نیاز خود و صنعت را شناسایی کنید و به دنبال یادگیری آنها بروید.

اگرچه در دوره کارشناسی نمی‌توانید مانند یک دانشجوی ارشد یا دکتری به پژوهش بپردازید اما توصیه اکید می‌کنم به عنوان دستیار در فعالیت‌های پژوهشی آنان شرکت کنید تا با دنیای پژوهشگران آشنا شوید و لذت پژوهش را درک کنید.

چیزی که خیلی از شما به دنبالش هستید، اپلای و رفتن به دنبال آرزوهای خود در خارج است اما عجله نکنید. به جای آنکه یک پیش بین خوب باشید، یک استراتژیست خوب باشید تا بتوانید در مواقع نیاز بهترین تصمیم را بگیرید. اپلای به دیدگاه‌ها و مشخصات فردیِ هر شخص، وضعیت تحصیلی و شرایط پذیرش دانشگاه مقصد آن هم در اواخر دوره‌ی تحصیلی بستگی دارد. پس از الان تصمیم قطعی نگیرید و در زمان مناسب با افراد مختلف مشورت کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

در پایان برای همه‌ی شما آرزوی موفقیت می‌کنم.

نویسنده مطلب: انجمن علمی دانشکده مکانیک شریف (محور)

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.