راهنمای جامع آزمون یوس و مهاجرت دانشجویی به ترکیه


راهنمای جامع آزمون یوس و مهاجرت دانشجویی به ترکیه
راهنمای جامع آزمون یوس و مهاجرت دانشجویی به ترکیه

سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان و آشنایان و حاضرین

بنده نزدیک به 1 سال هستش که درگیر مسائل یوس و مهاجرت به ترکیه هستم ، شاید شما هم با مطالعه این تیتر که راهنمای جامع آزمون یوس و مهاجرت دانشجویی به ترکیه هست کمی شوق رفتن داشته باشید ویا حتی ممکن است سر در گم اطلاعات موجود در این سرای پنهان ( وب! ) باشید ، اما امروز تا حد امکان بطور کامل ، جامع و ساده پله به پله را به شما خواهم گفت حتی آن چیز هایی که به ضرر دانشجو ویا موسسه ارسال دانشجو هستش ، پس با من همراه باشید

فکر کنم اطراف اسفند 96 بود که بعد از اتفاق خاصی در زندگی تصمیم گرفتم برای تحصیل برم به ترکیه ( هنوز که مینویسم این مطلب رو انتخاب رشته نکردم ) ؛ بعد از کلی گشت گذار توی وب و همچنین پرس و جو از دوستان و اطرافیان آخرش چیز خاصی دستگیرم نشد و تصمیم گرفتم هزینه ای برای مشاوره پرداخت کنم تا سوالاتم رو بطور کامل بپرسم ؛ سوالاتم چی بود ؟؟؟ الان خدمتتون عرض میکنم :

  • 1 – چطوری میتونم برم ترکیه ؟
  • 2 – چطوری میتونم زندگی کنم اونجا ؟
  • 3 – هزینه های زندگی توی ترکیه چطوری ؟
  • 4 – آیا دانشجو میتونه کار کنه همراه با تحصیل ؟
  • 5 – هزینه تحصیل توی دانشگاه های ترکیه چطوریه ؟

و چنتا سوال دیگه که الان یادم نیست

بخش مهم صحبت های خانم رستمی ( مشاور ) نزدیک به 40 دقیقه طول کشید که من بصورت ام‌پی‌تری بهتون داستان وار میگم :

طبق صحبت های خانم رستمی و واقعیت های موجود 2 نوع دانشگاه در کشور ترکیه موجود هستش که عبارتند از دانشگاه های دولتی و خصوصی ، دانشگاه های دولتی ترکیه همچون دانشگاه استانبول ، آتاترک ، اژه و دانشگاه های خصوصی همچون یلدیز تکنیک ، کوچ و غیره که هر دو نوع دانشگاه فوق العاده زیاد هستن . برای قبولی در دانشگاه های ترکیه لازم نیست کلی دروس دبیرستان رو بخونید ، حفظ کنید ، یادبگیرید و غیره ، دانشگاه های ترکیه ( دقّت کنید که دانشگاه های ترکیه ، یعنی هر دانشگاه برای خودش ) هر کدوم یک آزمونی رو میگیرن به نام یوس ، اما این یوس زهرماری ! چی هست ؟؟؟ یوس از 3 مبحث اصلی با نام ریاضی ، هوش و هندسه تشکیل میشه .

این آزمون از نمره 0 تا 100 هستش که نمره بالای 40 مجاز میشه برای انتخاب رشته ؛ اما یه چیزی رو خودم اضافه کنم به دلیل همسایگی ترکیه با ایران و راه های ارتباطی بسیار و سریع و شرکت کنندگاه 800 هزار نفری در آزمون کنکور ایران ، اکثر ایرانی ها برای شرکت در رشته های پزشکی ، دندان‌پزشکی ، داروسازی ، فیزیوتراپی و پیرامون پزشکی توی ترکیه گرد هم جمع میشن و این باعث شده که کمی سخت‌تر بشه این یوس !!! طوری که دانشگاهی هست به رتبه زیر 97 رشته پزشکی تعلق نمیده ، یعنی خیلی سختگیر و این فقط و فقط دلیلش ایرانی ها هستن که همشون پزشکی میخوان.

برخلاف ایران ، دانشگاه های ترکیه هر کدوم برای خودشون آزمون یوس رو برگزار میکنن ، یعنی دانشگاه استانبول و ازمیر و اژه هر کدام برای خودشون یه آزمون یوس جداگانه میگیرن که نسبت به سطح و رتبه دانشگاه کمی سخت و آسون هست .

بدیلیل یکسری بده بستون ها در ترکیه ، ایران یک سری دانشگاه هارو مورد تایید قرار داده یعنی شما با دریافت مدارک فقط این دانشگاه ها مدرکتون تو ایران مورد قبول است ، به عنوان مثال اگر شما انشالله پزشک بشید و از یکی اون دانشگاه های مورد تایید باشید بهتون پروانه مطب صادر میشه در غیر اینصورت باید کوزه ای در خور شان یه پزشک تُرک خریده و مدرک رو میذارید درش آبشو میخورید .

اینم لیست دانشگاه های مورد تایید :

دانشگاه های مورد تایید ایران

دولت ترکیه برای دانشجویان در هفته 35 یا 25 ساعت کار در نظر گرفته که تقریبا هزینه های دانشجو برطرف میشه ، اما گفتم هزینه ، هزینه ها چطوره ؟؟؟

بنسبت هر دانشگاه دولتی در کشور ترکیه ، شما شهریه جداگانه پرداخت میکنید ، هرسال تحصیلی 2 ترم هستش ، فروردین تا شهریور و مهر تا اسفند ، بطور مثال هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه استانبول که بهترین دانشگاه ترکیه هست و رتبه بین المللی داره 17.500 لیر ، بله درست خوندید هفده هزار و پانصد لیر چیزی در حدود ( قیمت لیر این ثانیه : 2.550 ) 44 میلیون تومان !!! است + یک 500 لیر برای خرجی ماهی هر شخص !!! ( شاید بگید این لازم نیست اما یک سرماخوردگی ساده چندین برابر ایران تموم میشه براتون )

دانشگاه استانبول
دانشگاه استانبول

این برای دانشگاهه ای دولتی هستش ، دانشگاه های خصوصی برای رشته پزشکی فوق‌العاده گرون هستن اما آزمونی نمیدید و تشریف میبرید ( آهنگ حصین ؛ بو دلار بو دلار ) سر کلاس….

اصولا به دانشجو های خارجی ( برای ترکیه ها ما دانشجوی خارجی محسوب میشیم :)) ) خوابگاه تعلق میگیره از ترم اول ، اما خانما چون مقدم تر هستن ، اولویت با خانم ها است ، خیلی هم درگیر خوابگاه نباشید ، یک اتاق ، موکت ، تخت خواب و پره های شوفاژ است + یک رخت آویز ( خیلی فیلماشون رو جدی نگیرید ).

و اما

بعد از مطالعه و خوندن ریاضی ، هوش و هندسه ، شما تشریف میبرید برای آزمون یوس ، این آزمون نسبت به دانشگاه های خاص ، در چندین نقطه از دنیا به طور همزمان برگزار میشه ، یعنی توی چندین حوزه ، به عنوان مثال دانشگاه سلیمان دمیرل امسال ( 98 ) در تاریخ 30 فروردین در 7 حوزه ( استانبول ، آنکارا ، سنپطرزبورگ ، تهران ، اربیل و… ) آزمون یوس برای انتخاب دانشجو برگزار کرد .

خب…. بعد از مشاوره های خانم رستمی و صحبت هایی که با خودم کردم به این نتیجه رسیدم که توی موسسه ثبت نام کنم ، بعد از ثبت نام توی اون موسسه ( موسسه فرا دانش فردوسی ) شروع کردیم به خوندن 3 مبحث اصلی آزمون یوس ( هوش ، ریاضی ، هندسه ) تا اسفند ماه 97 که یواش یواش ثبت نام دانشگاه های ترکیه برای آزمون شروع میشد ، دانشگاه های ترکیه طبق توضیح قبلی هرکدوم یک تایمی رو برای ثبت نام ارائه میکنن که من دانشگاه سلیمان دمیرل ( چون توی تهران حوزه آزمون داشت ) رو انتخاب کردم و مبلغ 300 لیر هزینه ثبت نام آزمون دانشگاه بود ، بعد از پرداخت هزینه به موسسه و ثبت نام توسط موسسه ( یه 70 لیر هم حق‌الزحمه ) پرداخت کردیم و تا تاریخ 27 فروردین منتظر ماندیم تا کارت به جلسه دریافت شد و خوشحال شدم :)))

یک چیزی هم بهتون بگم که یک لیستی هست از موسسات مورد تایید اعزام دانشجو به خارج ، حتما موسسه ای که درش ثبت نام میکنید رو اونجا چک کنید آدرس :

موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج

بعد از پرینت و رفتن به سرجلسه ودادن آزمون کسب رتبه 60 از 100 با امید معمولی هفته بعد میخوام انتخاب رشته کنم.

امیدوارم این پست بدردتون خورده باشه

نویسنده مطلب: Mehdi Bolourian

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.