راهنمای تحصیل در جمهوری ایرلند (بخش دوم – پذیرش دانشگاه و ویزا)

در بخش اول این راهنما به معرفی دانشگاه‌های جمهوری ایرلند و کمک‌هزینه‌های تحصیلی مرتبط پرداختیم. در بخش دوم گرفتن ویزای تحصیلی و جزئیات مربوط به آن را تشریح می‌کنیم.

ویزای تحصیلی جمهوری ایرلند

جمهوری ایرلند در میان کشورهای محافظه‌کار در زمینه‌ی ویزا است. ویزای دانشجویی ایرلند به سه دسته تقسیم می‌شود:

۱- دوره های رسمی دانشگاهی (Degree Programme)

کورس‌های دانشگاهی که به صدور مدارک رسمی دانشگاهی همچون لیسانس و یا فوق لیسانس ختم‌ می‌شوند در این دسته قرار می‌گیرند (لیست دوره‌های مورد قبول برای این نوع ویزا). برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

۲- دوره‌های زبان یا غیر دانشگاهی (Language or Non Degree Programme)

دوره‌های بلند‌مدت آموزش زبان و دوره‌های کوتاه مدت دیگر در این دسته قرار می‌گیرند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

۳- دوره‌ی دکتری

تفاوت دوره‌ی دکتری با دوره‌های دیگر دانشگاهی در برخی شرایط همچون حق همراه آوردن اعضای خانواده و همسر است و باقی قوانین مشابه دسته‌ی اول است.

مراحل درخواست ویزای دانشجویی ایرلند:

گرفتن پذیرش از دانشگاه و یا مرکز آموزش زبان

پس از مکاتبه با دانشگاه مورد نظر و انتقال مدارک که عموماً به صورت دیجیتال انجام می‌گیرد، دانشگاه برای شما نامه‌ی پذیرش (Admission Letter) صادر می‌کند. در بیشتر موارد اداره‌ی مهاجرت ایرلند تنها به شرط پرداخت کامل شهریه‌ی سال اول دانشگاه ویزا صادر می کند. البته اگر شهریه‌ی دانشگاه بیشتر از شش هزار یورو باشد در صورت موافقت دانشگاه ممکن است بتوانید مابقی شهریه را به صورت اقساط بپردازید. از نظر قانونی دانشگاه موظف است در صورت رد شدن تقاضای ویزا و یا انصراف دانشجو، مبلغ شهریه را با کسر میزان اندکی (در حدود ۳۰۰ یورو) به متقاضی بازگرداند.

در مورد پذیرش دوره‌ی دکتری(و فوق لیسانس) به صورت فول‌فاند (شهریه به علاوه‌ی بورسیه) شرط پرداخت شهریه در زمان درخواست ویزا حذف می شود. اما باید اطمینان حاصل کنید که نامه‌ی پیشنهاد پذیرش (Offer Letter) مشخصاً پرداخت شهریه‌ی شما توسط استاد و یا مرکز تحقیقاتی ذکر شده باشد. همینطور مبلغ بورسیه‌ی تحصیلی (Stipend).

جمع آوری مدارک مربوط به ویزای دانشجویی

مرحله‌ی اول پر کردن فرم آنلاین ویزای ایرلند از طریق سیستم AVATS می‌باشد. پس از تکمیل این فرم و صدور کد رهگیری می توانید با کنسول افتخاری ایرلند در ایران تماس گرفته و وقت تحویل مدارک بگیرید.

Tehran Honorary Consul

Mr. Alireza Feizollahi
Honorary Consul of Ireland
S.J. Assadabadi Avenue
Corner of 50th Street, No. 2/6, First Floor
Tehran
Phone: +98 21 8804 1925
Fax: +98 21 8804 0817
E-mail: [email protected]

مدارک مورد نیاز برای پذیرش شامل موارد زیر می باشد:

۱- دو قطعه عکس رنگی پاسپورتی (کد رهگیری AVATS پشت عکس ذکر شود) – جزئیات بیشتر

۲- اصل پاسپورت فعلی (حداقل ۱۲ ماه اعتبار باقی مانده از زمان ورود مدنظر) و کپی تمامی صفحات پاسپورت‌های قبلی

۳- نامه‌ی تقاضای ویزا شامل دلایل سفر به ایرلند، جزئیات اعضای خانواده (درجه‌ی اول) که در حال حاضر در ایرلند و یا دیگر کشورهای اروپایی سکونت دارند و ذکر تعهد به عدم ماندن در ایرلند بیش از زمان ذکر شده در ویزا و عدم سواستفاده از منابع دولتی پس از ورود. بعلاوه، در صورتی که رشته‌ی تحصیلی مد نظر در مقایسه با سابقه‌ی تحصیلی و کاری شما تفاوت چشمگیری دارد باید به طور شفاف علت این تغییر رشته در این نامه توضیح داده شود.

۴- نامه‌ی پذیرش دانشگاه و مدارک مبنی بر پرداخت شهریه

۵- در صورت وجود گپ تحصیلی، مدارک مربوط به اشتغال (سابقه بیمه‌ی تامین اجتماعی و نامه‌ی کارفرما) و یا سربازی و …

۶- مدارک مبنی بر توانایی شما برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی مورد نظر، از جمله آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات.

۷- مدرک برای اثبات تسلط کافی به زبان انگلیسی:

International English Language Testing System (IELTS) Academic:
Minimum score of: 5.0

Test of English as a Foreign Language (TOEFL):
Minimum score of: 61 iBT (Internet-Based Test)

متقاضیان دوره‌ی زبان انگلیسی کوتاه مدت از این شرط مستثنی اند. توضیحات تکمیلی در مورد مدرک زبان

۸- مدارک مبنی بر اثبات تمکن مالی برای هزینه‌ی زندگی در ایرلند: این بخش مهمترین بخش از مدارک ویزا می باشد. مهمترین عامل رد شدن تقاضای متقاضیان ویزای ایرلند به دلیل عدم توانایی اثبات تمکن مالی است. مدارک ارائه شده توسط شما باید اداره‌ی مهاجرت ایرلند را متقاعد کند که شما (و یا اسپانسر شما) توانایی پرداخت تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی در زمان حضور شما در این کشور را دارید. نکته‌ی بسیار مهم این است که در صورت ارائه‌ی گردش حساب بانکی (معمولاً شش ماهه) حتما و حتما اطمینان حاصل کنید که مبلغ موجودی حساب به طور یکجا وارد حساب شما نشده باشد. در این صورت به احتمال بسیار زیاد تقاضای ویزای شما رد خواهد شد و از شما می‌خواهند که درباره‌ی منبع این مبلغ توضیح دهید. برای مثال اگر این مبلغ توسط یکی از والدین شما به حسابتان واریز شده باشد مجدداً از شما تقاضا خواهند کرد که گردش حساب شش ماهه والدین خود را ارائه کنید و … بنابراین بهتر است اگر در شش ماه گذشته مبلغ مد نظر در حساب خودتان نبوده است، از ابتدا والدین خود را به عنوان حامی مالی معرفی کرده و گردش حساب بانکی ایشان را ارائه کنید (به همراه مدارک اثبات ارتباط فامیلی ایشان با شما مانند کپی ترجمه شناسنامه).

مبلغ مورد نظر برای اثبات تمکن مالی در مورد دوره‌‌های تحصیلی زیر شش ماه کمینه‌ی ۳۰۰۰ یورو و یا ۵۰۰ یورو به ازای هر ماه (برای مثال ۲۰۰۰ یورو برای چهار ماه)، و در مورد دوره‌های تحصیلی بالای شش ماه ۷۰۰۰ یورو. جزئیات بیشتر اینجا.

۹- بیمه‌ی پزشکی دانشجویی:

هزینه‌ی ارزانترین گزینه‌ی بیمه‌ی دانشجویی مبلغ ۱۰۰ یورو در سال می باشد که از آدرس زیر قابل تهیه است:

Non-EEA Student Medical and Personal Accident Insurance

۱۰- در صورت داشتن سابقه‌ی رد درخواست ویزا از هر کشور دیگری، متقاضی ویزا موظف به ذکر کردن این موارد می‌باشد.

راهنمای تحصیل در جمهوری ایرلند (بخش سوم – هزینه‌ی زندگی)

در بخش‌های بعدی این راهنما، به مسائلی همچون اجاره مسکن موقت و دائم، حساب بانکی، کاریابی پس از فارق‌التحصیلی، شهروندی(Citizenship)، پرواز و دسترسی به ایران و کشورهای دیگر، زبان رایج، آب و هوا، سفارت ایران در ایرلند، ایرانیان ایرلند و … خواهیم پرداخت.

نویسنده مطلب: Nima

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.