تجربه ی اپلای

شماره ی پنجم نشریه اکسیر

مینا اسکندرزاده/ مهدیه حسن پور

علی شجاع – ورودی سال 95

رشته شیمی – دانشگاه UBC کانادا

با کنکور ریاضی در این رشته پذیرفته شد. سال 1398 اپلای خود را انجام داده و در حال حاضر ساکن شهر ویکتوریا در کانادا است. امتحان آیلتس(IELTS) نداده اما نمره تافل(TOEFL) او 93 است.GPA او و معدلش در هنگام اپلای به ترتیب، 3.92 و 18.10 بوده است. مدال المپیاد نداشته و نقطه قوت رزومهی خود را معدل و رتبهی خود میداند.

برای6 دانشگاه اقدام کرده است. به ترتیب:

مونترال: کارشناسی ارشد – رد

مک گیل : هم کارشناسی ارشد و هم دکترای شیمی(میتوان با یکبار پرداخت برای دو دوره درخواست داد) – رد

کنکوردیا: کارشناسی ارشد – قبول – فول فاند – به علت زیاد بودن هزینه تحصیل این دانشگاه را انتخاب نکرد.

آلبرتا : کارشناسی ارشد – رد

ویکتوریا: کارشناسی ارشد – قبول – فاند خوبی هم داشت – پیگیری نکرده است زیرا دانشگاه حال حاضر او شرایط بهتری دارد.

UBC: دکترا – پذیرفته شده و در رشته شیمی محاسباتی مشغول تحصیل است.

پروژه و کار او در حال حاضر بررسی حالت گذار واکنشهایی است که از طریق کاتالیزورهای آلی پیش میروند. در هنگام اپلای مقالهای نداشته و برای پروژه کارشناسیاش با آقای دکتر فتاحی همکاری کرده است.

تمام دانشگاههایی که اقدام کرده است نیاز به توصیهنامه داشتند. با 6 نفر از اساتید راجع به توصیهنامه صحبت کرده و در نهایت با توصیهنامه سه نفر از اساتید فرآیند اپلای خود را به سرانجام رسانده است.

مراحل اپلای را به تنهایی و با پرسوجو از دانشجویان دیگر انجام داده، و از شرکتها و موسسات فعال در این زمینه کمکی نگرفته است.

دانشگاه او در شهر ونکوور قرار دارد و هزینه زندگی را بسیار مناسب میداند. از کالاهای گران سوخت را نام میبرد (لیتری یک دلار و بیست و چهار سنت) و میگوید خرید ماشین ارزانتر از بیمه و سوخت است.از هزینههای سنگین دیگر به هزینه اجاره خانه اشاره میکند اما هزینه خوراکرا متناسب میداند. کمترین درآمد ساعتی 15 دلار است که میتوان با یکساعت کار یک وعده غذایی تهیه کرد.

اوبر(تاکسی اینترنتی) هزینهی زیادی دارد و در کل حمل و نقل را گران میداند.

فاند او ماهیانه 1750 دلار کاناداست  و دانشگاه هزینه تحصیل او راجداگانه پرداخت میکند که مجموع آن سالیانه 30 هزار دلار میباشد. این مقدار هزینههای زندگی او را به طور کامل تامین میکند.

نکات منفی اپلای را موارد زیر میداند: هزینه بالا– دور افتادن از خانواده –تفاوتهای فرهنگی – تفاوتهای آب و هوایی – استرس و اضطراب ناشی از مراحل و فشار مالی و فشار درسی ترمهای آخر

کارآموزی را در خارج از کشور تجربه نکرده و تنها کارآموزیاش، در ایران،در یک شرکت نمک بوده که به علت شیوع کرونا توانایی شرکت حضوری را از دست داده است. توصیه او به افرادی که هدفشان این مسیر است تسلط و خواندن زبان انگلیسی است.

نویسنده مطلب: نشریه اکسیر

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.