اطلاعات لازم درباره “وکالتنامه ایرانیان خارج از کشور”

بسیاری از ایرانی های خارج از کشور که جمعیت کمی هم نیستند ممکن است نیاز به تنظیم یک وکالتنامه برای انجام امور مختلف خود در کشور ایران داشته باشند.

می دانیم که دفاتر اسناد رسمی در خارج از کشور هیچ شعبه و نمایندگی ای ندارند و اگر تیم و موسسه ای هم در خارج از کشور از عنوان “محضر” و یا “دفترخانه” استفاده کنند قطعا نوعی فریبکاری است.

وکالتنامه ایرانیان خارج از کشور کجا تنظیم می شود؟

از آنجایی که ایرانیان خارج از کشور مانند ایرانیان داخل کشور حق دارند از تمام حقوق و مزایای خود استفاده کنند برای تنظیم وکالتامه های آنها نیز نمایندگی های جمهوری اسلامی مانند سفارت خانه و کنسول گری ها این وظیفه را انجام می دهند. البته برای تنظیم وکالت نامه به صورت مستقیم نباید به سفارت خانه مراجعه کرد و لازم است قبل از آن یک سری کارها به صورت آنلاین انجام شود.

قدم اول: ثب نام در سامانه میخک

وزارت امورخارجه ایران، سایتی دارد به عنوان سامانه میخک که قبلا نامش سایت و سامانه تاک بوده است. این سایت مخصوص انجام کلیه امور کنسولی ایرانی های خارج از کشور است. از طریق این سایت از درخواست شناسنامه تا ثبت وفات انجام میشود.

یکی از مهم ترین خدماتی که در این سامانه اراِیه میشود وکالتنامه ایرانیان خارج از کشور است. وکالتنامه هم، همه انواعش را شامل می شود، از وکالت کاری و اداری گرفته تا وکالت در خرید و فروش ملک و خودرو که از این طریق می توان ثبت کرد.

قدم دوم: انتخاب متن وکالتنامه و ثبت درخواست در میخک

بعد از این که در میخک ثبت نام کردید، حالا نوبت به ثبت متن وکالتنامه می شود. برای این کار تعدادی نمونه فرم وکالتنامه تنظیمی خارج از کشور آماده و پیش فرض در این سایت قرار داده شده است اما شاید بهتر باشد چشم بسته فقط با تکیه بر عنوان وکالتنامه مثلا بانکی فرم را تائید نکنید.

سند وکالتنامه یک متن حقوقی است که حتی اگر فقط دو خط هم باشد کلمه به آن کلمه آن می تواند بار حقوقی داشته باشد. به عنوان مثال این که وکیل حق توکیل داشته باشد یا خیر؟ این که موکل حق عزل داشته باشد یا خیر؟ و … همه نکاتی است که بهتر است با یک مشاور حقوقی در تنظیم متن وکالتنامه برای ایرانیان خارج از کشور مشورت کنید.

قدم سوم: اخد کد رهگیری و امضای سند وکالت در سفارت

بعد از اینکه درخواست شما در میخک ثبت شد، یک کد پیگیری به شما داده می شود. حالا بستگی دارد که شما در کدام کشور خارجی ساکن هستید. اگر وکالتنامه برای سفارت ایران در سوئد باشد، با سیستم نوبت دهی الکترونیک برای شما مراجعه به سفارت داده می شود. اگر هم وکالت برای دفتر حافظ منافع ایران در امریکا باشد نیاز به ایمیل زدن دارد. نکته قابل توجه در برخی نمایندگی های ایران مثل واشنگتن اینجاست که برای اخذ وکالتنامه نیاز به مراجعه حضوری هم ندارد و به صورت اسکایپی می توان وکالت نامه را تائید و ثبت کرد.

و بالاخره تحویل وکالتنامه

خوب بالاخره اینجا کار تمام می شود. حالا همی توانید برگه اصل وکالتنامه را تحویل بگیرید و برای وکیل خود در ایران ارسال کنید. راه ساده تری هم وجود دارد. کافی است در زمان ثبت وکالتنامه شما درخواست یک برگ کپی برابر اصل را بدهید تا در ایران به طور مستقیم وکیل یا نماینده شما کپی برابر اصل سند وکالتنامه را تحویل بگیرد و دیگری نیازی به ارسال برگه اصل وکالتنامه نباشد.

نویسنده مطلب: سایت حقوقی راهش

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.