اشتباهات رایج در نوشتن رزومه

متقاضیان و دانشجویانی که به کار و تحصیل در کانادا یا کشورهای دیگر علاقه دارند، برای اینکه سابقۀ کار و تحصیلشان را به دانشگاه یا کارفرما نشان دهند، نیاز مبرمی به رزومه دارند. نوشتن رزومه، چه رزومۀ تحصیلی (CV) باشد یا رزومۀ کاری، تأثیر چشمگیری در آیندۀ شغلی و تحصیلی افرادی دارد که قصد دارند در کشورهای خارجی مشغول به کار یا تحصیل شوند. اگر تا به‌حال رزومه‌های زیادی فرستاده‌اید و هنوز منتظر پاسخ هستید، شاید بهتر است در نوع نوشتن رزومه‌تان بازنگری کنید. اشتباه‌های رایجی در نوشتن رزومه وجود دارد که در ابتدا ممکن است مهم به‌نظر نرسند؛ اما در نهایت بر بخت متقاضی برای یافتن شغل مدنظر یا گرفتن پذیرش تأثیرگذار است. در این مقاله، تعدادی از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه ازنظر کارفرمایان را توضیح می‌دهیم تا با اصلاح آن‌ها، بتوانید رزومه‌ای مؤثر و حرفه‌ای بنویسید.

غلط املایی یا دستوری

غلط‌های املایی و دستوری یکی از اشتباهات رایج و مهمی است که در نوشتن رزومه اتفاق می‌افتد. برای اینکه این نوع اشتباه را اصلاح کنید پیشنهاد می‌شود بعد از چاپ رزومه‌تان آن را به‌دقت بخوانید و در صورت نیاز از متخصصان زبان کشور مقصد کمک بگیرید. اشتباه‌های املایی و دستوری در نسخه‌های چاپی معمولاً راحت‌تر تشخیص داده می‌شود. همچنین، برای اصلاح اشتباه‌هایی ازاین‌دست از ابزارهای بررسی نوشته‌ها مانند گرامرلی (Grammarly) می‌توانید استفاده کنید.

مبالغه دربارۀ واقعیت‌ها

یکی دیگر از اشتباه‌های رایجی که در نوشتن رزومه دیده می‌شود، دروغ‌گفتن و مبالغه‌کردن دربارۀ مهارت‌ها است. در زمان نوشتن رزومه، ذکر کردن توانایی کار با ابزارهایی مانند مایکروسافت اکسل در بخش مهارت‌های تخصصی احتمالاً ایدۀ هوشمندانه‌ای باشد؛ ولی وقتی از شما درخواست کار با ابزار را داشته باشند و شما از انجام آن ناتوان باشید، ممکن است به‌دردسر بیفتید. داشتن اعتماد‌به‌نفس و صحبت دربارۀ مهارت‌هایتان یک امتیاز مثبت برای شماست؛ اما به‌هیچ‌وجه دروغ نگویید و دربارۀ مهارت‌هایتان مبالغه نکنید. واقع‌بین باشید و به مهارت‌هایی اشاره کنید که می‌دانید یا قصد دارید آن‌ها را یاد بگیرید. فراموش نکنید همیشه فرصت برای یاد گرفتن مهارت‌های جدید وجود دارد و برای بهتر به‌نظر‌رسیدن رزومه، نیازی نیست که دربارۀ مهارت‌هایتان دروغ بگویید؛ بیشتر از هرچیزی تمرکزتان را روی مصاحبه بگذارید تا بتوانید به‌بهترین شکل ممکن تمام دانشتان را نمایش دهید.

فرمت اشتباه

از اولین نکته‌هایی که توجه کارفرمایان را به‌سرعت جلب می‌کند، فرمت اشتباه و نامناسب رزومه است. این موضوع به احتمال خیلی زیاد بر وجهۀ شما در ذهن کارفرما تأثیر منفی می‌گذارد. انتخاب بهترین فرمت برای رزومه‌ و اصلاح و ویرایش غلط‌های املایی و نگارشی و اجتناب از فونت‌های عجیب نکته‌های مهمی هستند که باید به‌ آن‌ها توجه داشته باشید. با فرمت نامناسب رزومه ممکن است نتوانید در چند جملۀ ابتدایی خودتان را به‌خوبی معرفی کنید و این موضوع باعث می‌شود تا کارفرما حتی از خواندن رزومه‌تان دست بکشد.

پروفایل شخصی کلیشه‌ای

کلیشه‌ای بودن پروفایل و مشخصات شخصی‌ این موضوع را به‌ذهن کارفرما متبادر می‌کند که ایده‌های شما از جذابیت زیادی برخوردار نیست. نمی‌توانید تصور کنید چه تعدادی از افراد در رزومه‌شان از واژه‌های «باپشتکار و باانگیزه و توانمند در انجام کار مستقل و گروهی» استفاده می‌کنند. این ویژگی‌ها بسیار عالی و مهم‌اند؛ اما کارفرمایان می‌خواهند دربارۀ این ویژگی‌هایتان توضیح بیشتری بدهید. برای مثال، بگویید چطور این ویژگی‌ها و مهارت‌ها را کسب کرده‌اید و آن‌ها با فرصت شغلی مدنظرتان چه ارتباطی دارند. نوشتن بیوگرافی کوتاه و شخصی در ابتدای رزومه می‌تواند نشان‌دهندۀ شخصیت، معیارهای اخلاقی، ارزش‌ها و انگیزه‌تان باشد.

تمرکزنکردن روی دستاوردها

هنگام نوشتن رزومه، ممکن است روی وظایفتان در سِمَت‌های مختلف تمرکز کنید و از دستاوردهایتان غافل شوید. این نیز یکی دیگر از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه است. مهم است دربارۀ سِمَت‌های قبلی‌تان صحبت کنید؛ اما روی دستاوردهایتان از کار در سِمَت‌های مختلف تمرکز کنید و بگویید چه ارزش‌هایی به محیط کاری جدید می‌توانید اضافه کنید.

نوشتن رزومۀ طولانی

هنگام نوشتن رزومه، به‌ویژه رزومۀ کاری، از توضیح طولانی بپرهیزید. به‌یاد بسپارید تعداد متقاضیان کار یا تحصیل در سازمان و مؤسسۀ مدنظرتان احتمالاً بسیار زیاد است و هیچ‌کس نمی‌خواهد دربارۀ مهارت‌هایتان یک کتاب بخواند. سعی کنید رزومۀ کاری‌تان حداکثر یک صفحه باشد یا اگر گنجاندن تمام رزومه در یک صفحه ممکن نیست، نکات مهم را در صفحۀ اول رزومه ذکر کنید.

اطلاعات تماس اشتباه

غلط نوشتن اطلاعات تماس از دیگر اشتباهات رایج در نوشتن رزومه به‌شمار می‌آید و در آیندۀ کاری‌تان ممکن است تأثیر منفی بگذارد. گاهی اوقات متقاضیان بامهارت به‌دلیل نوشتن اطلاعات تماس اشتباه، فرصت کار در شغل مدنظرشان را از دست می‌دهند. ازآنجاکه بیشتر افراد به محتوای اصلی رزومه دقت می‌کنند، ممکن است به جزئیات کوچک توجه کافی نکنند.

مرتبط‌نبودن رزومه با نقش یا سمت مدنظر

به‌جای نوشتن رزومۀ عمومی مبهم برای تعداد زیادی از کارفرمایان، رزومه‌هایی خاص و مرتبط با سِمَت‌های مدنظرتان بنویسید. نوشتن رزومۀ مرتبط نشان می‌دهد دربارۀ سازمانی که می‌خواهید به آن وارد شوید، تحقیق کرده‌اید و این موضوع تأثیری مثبت بر وجهه‌تان خواهد گذاشت. مهم است شرح وظایف را به‌دقت بخوانید و در رزومه‌تان به واژه‌ها و عبارت‌های اصلی آن اشاره کنید.

نوشتن نام معرف‌ها

این موضوع همیشه اشتباه نیست؛ اما بهتر است تا وقتی از شما خواسته نشده، دربارۀ معرف‌هایتان در رزومه چیزی ننویسید؛ چراکه در گام‌های بعدی استخدام، معمولاً به این مرحله خواهید رسید. معرف‌ها در رزومه فقط یک نام هستند و ممکن است تأثیری بر روند گزینش نگذارند؛ ولی بعداً از متقاضیان موفق درخواست می‌شود که دربارۀ معرف‌هایشان صحبت کنند.

ذکرنکردن سرگرمی‌ها و علاقه‌های شخصی

مهم است تعداد زیادی از سرگرمی‌ها و علایقتان را در رزومه نام نبرید؛ اما ذکر تعداد اندکی از سرگرمی‌ها در نشان‌دادن شخصیت و ارزش‌ها و مهارت‌هایتان می‌تواند مفید باشد. به کارهایی فکر کنید که برای انجامشان شوق دارید و تصور می‌کنید رزومه‌تان را بهبود می‌بخشد. سرگرمی‌ها نشان‌دهندۀ توانایی کار گروهی، رهبری، مدیریت زمان، مهارت‌های ارتباطی و تعهد هستند.

استفاده از آدرس ایمیل نامناسب

یکی دیگر از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه که تأثیر منفی زیادی می‌گذارد، استفاده از آدرس ایمیل نامناسب است. نوشتن آدرس ایمیل مناسب در اطلاعات تماس می‌تواند تأثیری فوری و مثبت بگذارد و شما را به‌عنوان فردی حرفه‌ای به بررسی‌کنندۀ رزومه معرفی کند؛ اما استفاده از آدرس ایمیل نامناسب بسیار غیرحرفه‌ای است و تمام درخواستتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. فرقی ندارد رزومه‌تان چقدر قوی و متناسب با شغل مدنظرتان است، اگر آدرس و اطلاعات تماس مناسبی نداشته باشید، ممکن است فرایند استخدام و پذیرشتان را به‌خطر بیندازید.

اعزام دانشجو

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­‌های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­‌شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر با داشتن مشاوران باتجربه در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­‌کند. این مجموعه که از سال 1382 کارش خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است، تجربۀ سال­‌ها مشاوره برای تحصیل در دانشگاه­‌های داخل کشور را دارد و اکنون نیز در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا فعالیت می‌کند.

نویسنده مطلب: مجموعۀ مهاجرت تحصیلی سیم آخر

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.